کتابخوان ماه شهریور 1401

کتابخوان ماه شهریور 1401

منابع طرح کتاب‌خوان ماه شهریور ۱۴۰۱ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.

منابع طرح کتابخوان ماه ویژه شهریور ۱۴۰۱ معرفی شد

«اهالی اینجا»

پدیدآور: زهرا آقازاده‌نژاد

ناشر: انتشارات شهید کاظمی

تعداد صفحات: ۱۷۲

سفر اربعین، سفری است که مثل ندارد و نزدیک‌ترین فضا به جامعه‌ی پس از ظهور را دارد؛ اجتماعی بر مبنای حُبّ ولی خدا؛ جایی که همه در پی یاری رساندن به یکدیگرند و کسی نگران گم شدن وسایلش نیست و همه غرق رحمت حسین فاطمه هستند...
مسافران این سفرِ بی‌مانند، خاطرات بی‌مانندی را نیز از خود برجای می‌گذارند؛ خواندن این خاطرات، هم برای کسانی که تجربه این زیارت را دارند شیرین و تداعی‌گر است و هم برای آن‌ها که تاکنون موفق به قدم‌گذاشتن در این مسیر عاشقی نشده‌اند، جذاب و خواندنی.
کتاب «اهالی اینجا»، روزنوشت‌هایی از بخش بانوان یک موکب اربعینی (موکب حضرت فاطمه معصومه علیهالسلام از شهر قم) است که در کربلای معلی، به قلم زهرا آقازاده‌نژاد، به رشته تحریر درآمده است. مدیران موکب در اربعین سال ۹۸ جهت ثبت مستندات این بخش و همچنین ارزیابی فعالیت بانوان خادم، از نویسنده کتاب درخواست کردند تا از ابتدا تا انتهای این سفر، به عنوان مستندنگار همراه کاروان خدام باشد و کتاب «اهالی اینجا» محصول تلاش‌های شبانه‌روزی این بانوی ارجمند است.

منابع طرح کتابخوان ماه ویژه شهریور ۱۴۰۱ معرفی شد

«سرگذشت پزشکی در ایران»

پدیدآور: یاسر مالی، احسان رضایی

ناشر: نشر افق

تعداد صفحات: ۱۳۶

قدیمی‌ترین دوره تاریخ پزشکی ایران را به دوران آریایی‌ها و پزشکی به نام تریتا نسبت می‌دهند. چنانچه در کتاب دینی زرتشتیان اوستا، درباره پزشکی دوران هخامنشی و پیش از آن نیز می‌توان نشانه‌هایی یافت. در آثار به جامانده از شهر سوخته تاریخ پزشکی ایران و توانمندی پزشکان آن دوران مشهود است؛ چنانچه جمجمه دختری نوجوان را شکافته‌اند تا بیماری او را درمان کنند و یا چشم مصنوعی که برای زن میانسالی در حفره خالی چشم او جایگذاری کرده‌اند.
در این کتاب به پیشگامان پزشکی ایران و ظهور جندی‌شاپور و رویدادهای تأثیرگذاری همچون ورود اسلام، عصر ترجمه و عصر تألیف، اشاره شده است. در فصل هفتم آن از دانشمندانی چون رازی و ابن‌سینا یادشده و تاریخچه حضورشان مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین از حمله مغول و ویرانی شهرهای آباد و سوزاندن کتاب‌ها یا ریختن در رود دجله و به طور کلی افول عصر طلایی سخن گفته است.

نویسندگان «سرگذشت پزشکی در ایران» در فصل یازدهم و دوازدهم کتاب به ورود طب جدید و پزشکی معاصر پرداخته اند. مطالب کتاب مختصر همراه با نکات مهم و کاربردی است که با اضافه‌شدن تصاویر مستند سیاه و سفید درک مطلب را تسهیل کرده است. در پایان کتاب نیز به منابع استفاده شده در تدوین اثر اشاره شده است. 

منابع طرح کتابخوان ماه ویژه شهریور ۱۴۰۱ معرفی شد

«شعر سفارشی»

پدیدآور: افسانه شعبان‌نژاد

ناشر: لوپه‌تو

تعداد صفحات: ۷۲

«آفتاب
پشت کوه‌ها خزید و فکر کرد:
راستی چرا؟
با وجود این همه سؤال بی‌جواب
باز هم شب و سکوت و خواب ...»

شعر پلی است به دنیای خیال؛ مجالی برای رهایی از محدودیت‌ها و احساس نامحسوس‌ها؛ شعر زبانی است برای بازگفتن افکار با هندسه و موسیقی کلام.

«شعر سفارشی» دفتر شعری است برای نوجوان، افسانه شعبان‌نژاد شاعر نام‌آشنای کودک و نوجوان در این اثر می‌کوشد با نگاهی عمیق و هستی‌شناسانه، خواننده نوجوان را به تفکر فرابخواند. عناوین «راستی چرا؟»، «شعر سفارشی»، «پُست پیشتاز» و «خواب شاعرانه» چهار شعر این دفتر هستند که هر کدام به گونه‌ای هنرمندانه، تلفیقی از خیال و واقعیت را به نمایش می‌گذارند. شاعر در شعر «راستی چرا؟» با پرسش‌هایی از خود و جهان هستی، روحیه پرسشگری را در مخاطب بر می‌انگیزد، در «شعر سفارشی» خواننده‌اش را از نگاهی سطحی و روزمره به ژرفایی از معنا می‌برد و در شعرهای «پُست پیشتاز» و «خواب شاعرانه» دغدغه‌ها و احساسات شاعرانه خود را با مخاطب در میان می‌گذارد. دعوت به پرسشگری، نگاه هستی شناسانه، ستایش طبیعت و خیال‌پردازی مهم‌ترین مفاهیم شعرهای این کتاب به شمار می‌رود؛ تصویرگری زیبا و رنگارنگ کتاب نیز بر خیال‌انگیزی شعرها کمک شایان توجهی کرده و تصاویر روشنی را در ذهن و یاد خواننده بر جای می‌گذارد.

منابع طرح کتابخوان ماه ویژه شهریور ۱۴۰۱ معرفی شد

«مجموعه قصه‌های جنگ»

پدیدآور: جمعی از نویسندگان

ناشر: به نشر

دوره ۷ جلدی

بازگویی رویدادهای تلخ و شیرین جنگ برای نوجوان باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر توصیف هنرمندانه‌ی حال و هوای آن روزها، احساس غرور و افتخار را در او برانگیزد.

مجموعه ۷ جلدی «قصه‌های جنگ» با عناوین «پروانه‌های آبی»، «خانه‌ای روی شیشه»، «پرواز موج»، «دست‌های سبز لاله»، «جزیره آفتابگردان»، «بچه‌های شهر ما» و «قشنگ‌ترین هدیه دنیا» برگزیده‌ای از داستان‌هایی با موضوع جنگ با قلم و ذوق جمعی از نویسندگان و تصویرگران ایرانی است.

حس و حالِ سال‌های دفاع مقدس، دلاوری و جوانمردی‌ها، حفظ وطن، شرافت، ایمان به خدا و توصیف پایمردی‌های جوانانی که در راه دفاع از وطن به شهادت رسیدند، درون‌مایه داستان‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...