کتابخوان ماه مرداد 1401

کتابخوان ماه مرداد 1401

منابع طرح کتاب‌خوان ماه مرداد ۱۴۰۱ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.

منابع طرح کتابخوان ماه ویژه مرداد ۱۴۰۱ معرفی شد

در کنار او فقط تو بوده‌ای

پدیدآور: فریبا کلهر

ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

تعداد صفحات: ۸۴

من، ساکن اردوگاه شناور ابلیس، با چندین چشم تیله‌ای، زبان خزنده و رونده آنجا بودم. از اولِ اولِ ماجرا آنجا بودم و کمی مانده به آخر ماجرا، راهم را گرفتم و به همان جایی برگشتم که از اول آمده بودم. اول ماجرا کجا بود و کی شروع شده بود؟ اول ماجرا در مدینه بود یا در کوفه؟ در مکه بود یا در کربلا؟

«در کنار او فقط تو بوده‌ای» روایتی است متمایز از آنچه بارها و بارها در مورد واقعه کربلا و عاشورا خوانده و شنیده‌ایم. داستان سرزمین کربلا، ماجرایی که بر امام حسین علیه‌السلام و یارانش گذشت، مظلومیت آنها و ...، اینبار از زبان شیطان و دیدگاه متفاوتش نقل می‌شود. اینکه او چطور توانست در حنجره سی‌هزار نفر بنشیند تا بتواند با صدایی بلندتر دل‌های یاران امام را بلرزاند و بترساند تا خودشان را تسلیم کنند. از مأموریت خود می‌گوید، آن زمانی که سوار بر تیرها می‌شد تا جان یاران امام را نشانه بگیرد. وای از وقتی که به ذهن دشمنان نفوذ می‌کرد و آنها را برای کشیدن تیر در کمان و شمشیر از غلاف تشویق می‌کرد. شیطانی که حتی به آب هم رحم نمی‌کند و وقتی حضرت عباس برای پرکردن مشک به کنار رود می‌رود او را با توصیف زیبا و دلبرانه، وسوسه و شیطنت می‌کند. او در این روایت قابلیت و استعداد چشمانش، زبان خزنده و رونده، قدرت نفوذش در دل‌ها و گوشهای تیزش را به رخ می‌کشد.

این اثر با استفاده از منابع موثقی چون لهوف، فرهنگ عاشورا، تأملی در نهضت عاشورا، همگام با حسین علیه‌السلام، تاریخ جلفا و حماسه حسینی نوشته شده است.

کلهر در این اثر  با تأکید بر اینکه شیطان واقعیتی است که وجود دارد، روایتی متفاوت و خلاقانه از حماسه عاشورا نقل می‌کند.

منابع طرح کتابخوان ماه ویژه مرداد ۱۴۰۱ معرفی شد

از کوفه تا کربلا (ده مجلس برای دهه اول محرم)

پدیدآور: حامد محقق

ناشر: نسیما

تعداد صفحات: ۵۴

هر شب از ده روز اول ماه محرم به نام یکی از شهدای کربلاست، اما شاید برخی با وجود آنکه در این مجالس شرکت می‌کنند هنوز نمی‌دانند که نام هر شب چیست، به چه شخصی تعلق دارد و ماجرای رشادت‌های او چیست؟

حامد محقق در کتاب «از کوفه تا کربلا» در۱۰ مجلس وقایع هر شب ماه محرم را به سادگیِ تمام برای نوجوانان و کودکان بیان می‌کند. بچه‌های عزیزی که دوست دارند در روضه‌های خانگی، هیئت‌های گروه همسالان و یا حتی برای مطالعه خودشان کتاب خوبی داشته باشند از کوفه تا کربلا بهترین گزینه است. در واقع این کتاب روضه‌ای خودخوان است و برای کسانی که می‌خواهند خودشان روی منبر بروند و سخنرانی کنند و بدون بزرگترها مجلس روضه‌ای برپا کنند بسیار مفید و کاربردی است.

متنِ ساده، همراه با تصاویر که در ذیل برخی از مطالب آن، اشعار معروف عاشورایی نیز آمده است از شاخصه‌های کتاب محسوب می شود، حجم کم آن که جابجایی و استفاده از آن را تسهیل می‌کند از ویژگی‌های دیگر کتاب به‌شمار می‌رود.

این کتاب کمک می‌کند تا نوجوانان ماجرای واقعی عاشورا را بدون برخی حواشی که ممکن است در برخی مجالس بشنوند بدانند.

منابع طرح کتابخوان ماه ویژه مرداد ۱۴۰۱ معرفی شد

دخترها بابایی‌اند (زندگی داستانی شهید مدافع حرم جواد محمدی)

پدیدآور: بهزاد دانشگر

ناشر: شهید کاظمی

تعداد صفحات: ۲۷۲

جواد محمدی، جوانی فعال، پُرشور، فرهنگی و انقلابی بود. علاقه حضور و فعالیت در پایگاه‌های بسیج پایش را به سپاه پاسداران باز کرد. «دخترها بابایی‌اند» سایه‌روشنی است از زندگی او که خیلی هم از ما دور نبود. راویان متعدد این کتاب او را با نگاه شخصی خودشان توصیف می‌کنند؛ شرح ماجراهایی که در کل تصویری واحد و کامل‌ از شهید را ترسیم می‌کنند.

این کتاب شرحی است از روابط پُر مِهر و عاطفه جواد محمدی و خانواده‌اش؛ بهانه‌های دختر کوچک او که هنگام خواب برایش قصه می‌گفت، وصفِ حالِ پدر و مادری که برای عاقبت بخیر شدنش به خدا توکل کردند، همسرش که با غروب آفتاب، نور عشق و امید در دلش کم‌رنگ می‌شد، اقوام و دوستانی که هر یک روایتی دلنشین از خوبی‌ها، محبت‌ها و توجهات او دارند.

سرانجام روز پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۹۶ زمان اعزام به سوریه فرا می‌رسد و سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۹۶ در اثر اصابت گلوله به پا و پهلو به شهادت می‌رسد. بعد از گذشت ۲۵ روز چشم انتظاری، پیکر مطهر او را پیدا کردند و به آغوش وطن سپردند.

منابع طرح کتابخوان ماه ویژه مرداد ۱۴۰۱ معرفی شد

همه سیزده سالگی‌ام (خاطرات اسیر آزاد شده ایرانی مهدی طحانیان)

پدیدآور: گلستان جعفریان

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحات: ۵۱۵

کتاب «همه سیزده سالگی‌ام» خاطرات دوران اسارت مهدی طحانیان است؛ روایتی دست نخورده از آن دوران که با قلمی ساده، روان و بی‌کم‌وکاست بیان شده‌است. نویسنده در این اثر سعی دارد احساسات واقعی راوی در آن لحظات، همراه با تحولات روحی و فکریش را به تصویر بکشد.

نوجوان سیزده ساله‌ای از شهرستان اردستان به شهر اصفهان می‌رود و از آنجا به جبهه‌های جنوب اعزام می‌شود. بخش ابتدایی کتاب بیانگرِ مشکلات و دردسرهای طحانیان برای اعزام به جبهه است. بخش بعدی نیز نمایی از مشکلات رزمنده نوجوان که اکنون در اسارت نیروهای بعثی است به نمایش در آمده؛ از کشاکش مصاحبه او در مقابل رسانه‌های غربی با موضوع اعزام اجباری‌اش توسط دولت ایران به جبهه‌ها. این بخش از کتاب ماجرای مصاحبه نکردنش با خبرنگار بی‌حجاب را شرح می‌دهد، آنجا که گفته بود در دین من آمده است که مرد مسلمان نمی‌تواند با زن بی‌حجاب صحبت کند.

همه سیزده سالگی‌ام در ۱۸ فصل به سه قسمت از خاطرات طحانیان از مشکلات قبل از اعزام به جبهه، دوران اسارت و سپس، آزادی پرداخته است. جعفریان توانسته با روایتی دست نخورده و بکر، دوران اسارت و تحولات روحی و فکری یک اسیر، با همه تردیدها و ترس‌ها را بدون توجه به وضعیت فعلی او به تصویر بکشد.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...