کتابخوان خرداد ماه 1400

کتابخوان خرداد ماه 1400

منابع طرح کتابخوان خرداد ۱۴۰۰ معرفی شد

کتاب های «پیشوای صادق»، «مردی در تبعید ابدی»، «دوستی با طعم بستنی»،

«دایره‌المعارف محیط زیست و زندگی» و «دختری که رهایش نکردی» در طرح

کتابخوان خرداد ۱۴۰۰ معرفی شد.

منابع طرح کتابخوان خرداد ۱۴۰۰ معرفی شد

به گزارش لیزنا، پنج کتاب «پیشوای صادق» اثر مقام معظم رهبری، «مردی در تبعید ابدی» اثر نادر ابراهیمی، «دوستی با طعم بستنی» اثر مرتضی دانشمند، «دایره‌المعارف محیط زیست و زندگی» اثر مهدی ضرغامیان و «دختری که رهایش نکردی» اثر لیلا عباسعلی‌زاده، آثار ارائه شده در بسته پیشنهادی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح کتاب‌خوان خرداد ۱۴۰۰ است.

«پیشوای صادق»

پدیدآور: حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی)

ناشر: انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: ۱۳۴

پیشوای صادق مجموعه سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه الله، درباره تحلیل زندگانی امام ششم علیه السلام بین سال‌های ۵۰-۴۵ شمسی بوده که به صورت کتاب «پیشوای صادق» در بین سال‌های ۶۰ تا ۵۸ منتشر شده است. محتوای کتاب هرچند مختصر، درباره سیره فرهنگی-سیاسی امام و یکی از بهترین تحلیل‌های سیاسی درباره عملکرد امام صادق علیه‌السلام به‌شمار می‌رود.

از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب، سیره‌ امامان معصوم علیهم‌السلام به انسانی ۲۵۰ ساله تشبیه می‌شود که براساس شرایط زمانی، بهترین شیوه را برای رسیدن به اهداف والای اسلام، انتخاب کرده‌اند و در این میان، امام صادق علیه‌السلام سهم مهم و تأثیرگذاری در تاریخ علمی، فرهنگی و سیاسی پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام داشته‌اند. آنچه در این دیدگاه نسبت به سیره‌ سیاسی آن حضرت، مشاهده می‌شود، تلاش ایشان برای تأسیس حکومت مطلوب ائمّه علیهم‌السلام است. در این کتاب مخاطب با تعاریف عمیق و معانی دقیقِ عباراتی مانند امام، ولایت، شیعه و وظایف شیعه آشنا می‌شود. در هر یک از این موارد نیز به برخی از مهم‌ترین شبهات و مناقشات آن مفهوم پاسخ داده شده است.


همچنین رهبر معظم انقلاب در این اثر به موضوعات شرایط زمانه و اقدامات امام در تقابل با خلفای زمان، شعرا و علمای درباری و توسعه و سازماندهی ِتشکیلات مخفی تشیع و سازمان وکالت، نیز تعامل با عموم شیعیان و مباحثی مانند فلسفه‌ امامت، فلسفه‌ نبوت، توضیحاتی درباره اقدامات امام سجاد علیه‌السلام و نقش سازنده‌ ایشان در تحوّل جامعه مسلمین، شاخصه‌ دوران امام‌ باقر علیه‌السلام و... پرداخته است.

«مردی در تبعید ابدی»

پدیدآور: نادر ابراهیمی

ناشر: روزبهان

تعداد صفحات: ۲۶۵

این کتاب زندگی ملاصدرای شیرازی از کودکی تا زمان تبعیدش به کویر است. محمد صدرا فرزند یکی از حکام فارس است که در زمان کهولت والدینش به دنیا آمده و تنها فرزند آن‌ها است. حاضر جوابی‌های محمد در عین خردسالی، بزرگترها را متعجب می‌کند. به تدریج که محمد بزرگ تر می‌شود و مدارج علمی را می‌گذراند ملّاصدرا و صدر المتالّهین می‌شود، میل ذهن او به پرواز، تمام پنجره‌ها را در هم می‌شکند، شورشی علیه سنت‌های کهنه صورت می‌دهد و افق‌های بسیار عمیقی را کشف می‌کند.

نادر ابراهیمی در این کتاب از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اندیشه‌ها و درس‌هایی از زندگی ملاصدرا را بیان کند و حتی از نکات تاریخی عصر صفویه نیز غافل نمی‌ماند. او از مناظره‌ها، گفتگوهای ملاصدرا با بزرگانی همچون شیخ بهایی، علامه میرداماد و علامه میرفندرسکی و یا حتی تأملات و فکرهای محمدصدرا کمال استفاده را می‌برد و در لابه‌لای روایت داستان، سخنان و آموزه‌های ملا و دیگران را نقل می‌کند.

این کتاب اثری مستدل و تاریخی محض نیست و قوه تخیل و داستان‌پردازی در سراسر آن موج می‌زند. نادر ابراهیمی مناظرات شیرین فراوانی را با قوه خیال خویش خلق می‌کند که از جمله می‌توان به مناظره محمد و پدر در زمان کودکی، گفتگوهای ملّا با شیخ بهایی، پندهای شیخ بهایی به او، گفتگوی ملّا با دختر اصفهانی به جهت خواستگاری و... اشاره کرد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

زمانی‌که با زمانه خویش نساختی و با مسندنشینان و امربَران ایشان کنار نیامدی و آنچه را جاهلان می‌گویند، جاهلانه باز نگفتی، لاجرم به تبعید ابدی روح گرفتار خواهی شد.

«دوستی با طعم بستنی»

پدیدآور: مرتضی دانشمند

 ناشر: باهوش، کتاب کودک شبنم

تعداد صفحات: ۴۲

آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان از مباحث بسیار مهم و کاربردی در زندگی آن‌ها است. از بهترین و تأثیرگذارترین راه‌های آموزش به کودکان، مسیر غیرمستقیم داستان است که با گنجاندن و طرح موضوع در متن داستان می‌توان آموزش مفید و مؤثری را تجربه کرد.

کتاب «دوستی با طعم بستنی» با چهار داستان کوتاه در موضوعات مختلف، مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد و در پایان هر یک با استفاده از احادیث، اهمیت موضوع را متذکر می‌شود.

تصویرگری خلاقانه و رنگ‌های زیبا، جذابیت داستان را برای خواننده دوچندان کرده و توجه به جزئیات مباحث، عملکرد فردی و تأثیر رفتار بر دیگران از مواردی است که کتاب بر آن تأکید دارد.

در این کتاب به نقش مهم والدین و مربیان در تربیت و آموزش کودکان به وضوح اشاره شده و بر مراجعه آن‌ها به والدین برای طرح مسئله و یاری‌گرفتن از آنان تأکید می شود.

عناوین داستان های این کتاب عبارت است از: «س مثل سکوت»، «دوستی با طعم بستنی»، «زندگی بعلاوه سی»، «حرف‌های دو انگشت»؛ به عنوان نمونه در پایان داستانِ دوستی با طعم بستنی، حدیثی از امام علی علیه السلام درباره انسان خوب و مهربان آمده است: «یَعفُو عَمَّن ظَلَمَهُ، و یُعطی مَن حَرَمَهُ، و یَصِلُ مَن قَطَعَه‌؛ از کسی که به او ستم کرده است، گذشت می‌کند و به کسی که از او مضایقه کرده است عطا می‌کند و با آنکه از او بریده است، پیوند برقرار می‌سازد.»

«دایره‌المعارف محیط زیست و زندگی»

 پدیدآور: مهدی ضرغامیان

ناشر: محراب قلم

تعداد صفحات: ۹۶

بیشترین اخبار محیط‌زیست را تخریب و از بین رفتن طبیعت به خود اختصاص می‌دهد؛ دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است، ریزگردها موجب آلودگی هوا در برخی استان‌ها شده، جنگل‌های فلان منطقه در آتش می‌سوزد و... اوضاع اخبار محیط زیست در سطح جهانی از این هم وخیم‌تر است و همگی حکایت از بحران شدید محیط زیست در خشکی و دریا و هوا دارد. این اخبار سالانه و یا روزانه نیستند، بلکه در هر لحظه اتفاقات مختلفی روی می‌دهد که موجب نابودی محیط‌زیست می‌شود. تنها مؤسسات و ارگان‌های دولتی و غیردولتی نیستند که باید از تخریب محیط‌زیست جلوگیری کنند، بلکه با آموزش به کودکان و نوجوانانی که در آینده صاحب اصلی این طبیعت هستند، می‌توانیم از آن مراقبت کنیم.

در این کتاب به رابطه و تأثیر انسان بر طبیعت و چگونگی شناخت و استفاده از طبیعت در گذشته پرداخته شده است. همچنین عوامل تخریب محیط‌زیست، مدرن شدن انسان و تأثیر آن بر طبیعت از جمله موضوعاتی است که کودکان و نوجوانان را با محیط زیست و عوامل نابودی آن آشنا می‌سازد.

هر بخش و موضوعی از کتاب با تصاویر و توضیحات کوتاه و مختصر بررسی شده و در قسمت پایانی با عنوان «بهتر است بدانی!» مطالب علمی و دقیقی را ارئه می‌دهد. این دایره‌المعارف برای آشنایی و شناخت کودکان و نوجوانان از محیط پیرامونشان بسیار مناسب و برای مربیان آموزشی، کاربردی است.

«دختری که رهایش نکردی»

 پدیدآور: لیلا عباسعلی‌زاده

 ناشر: کتابستان معرفت

تعداد صفحات:‌ ۹۵

پدیدآور این اثر درباره‌اش می‌گوید: «این داستان مال کوچکترهاست... نه نه ببخشید مال بزرگترهاست... یعنی اصلاً نمی‌توانم بگویم مال چه کسی است. فقط می‌توانم بگویم که هر کس شروع کند به این راحتی رهایش نمی‌کند. خاطراتی دبش و بامزه از دختری دهه شصتی که یک خصوصیت بارز داشت. هرجا می‌رفت دردسر قبل از او سروکله‌اش پیدا می‌شد. یک چیز دیگر هم هست. قول نمی‌دهم همه جای کتاب بخندانم‌تان، یک جا هم قرار است اشک‌تان را در بیاورم. باور ندارید بخوانید.»

کتاب برای مخاطبان متولد سال‌های پایانی دهه ۵۰ و آغازین دهه ۶۰ طعم دیگری دارد. البته دهه هشتادی‌ها و خاصه دهه نودی‌ها اگر بخوانند، شاید فکر کنند که دارند داستان تخیلی می‌خوانند و از این لحاظ برایشان جذابیت اثر دوچندان باشد. خاطرات کوتاه هستند و برخی از آن‌ها کاملاً می‌توانند خنده را بر لبان شما جاری کنند.

هنر اصلی نویسنده این است که از مسائلی که نسبتاً روزمره هستند، با انتخاب یک زاویه دید مناسب، طنزی صمیمی با قدرت همزاد پنداری خلق می‌کند. برای نمونه در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «بگذارید خانه پدربزرگم را برایتان تشریح کنم. قبل از اینکه به در چوبی خانه برسیم، یک آغل بود مخصوص گوسفندها. کنار آغل یک توالت یا همان مستراح بود که تا سال‌ها بعد از اینکه روستا برق‌کشی شد، برق نداشت. چرایی‌اش را نمی‌دانم. لابد بزرگ‌ترها فکر می‌کردند یک همچین جایی اصلاً نیاز به روشنایی ندارد. آدم خودش که می‌داند دارد چه کار می‌کند، پس نبیند بهتر است...»

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...