کتابخوان ماه  خرداد

کتابخوان ماه خرداد

چهار کتاب «اشغال؛ تصویر سیزدهم» اثر محمدرضا ابوالحسنی از انتشارات روایت فتح، «حکمرانی حکیمانه» اثر مصطفی دلشاد تهرانی از انتشارات دریا، «پول، خدا، بچه‌ها» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات جمال و «هزار و سیصد و هجده ۱۳۱۸» گردآوری علی احمد محرابی از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در طرح کتابخوان خرداد ماه ۱۳۹۸ معرفی شد.

اشغال؛ تصویر سیزدهم

پدیدآور: محمدرضا ابوالحسنی

ناشر: روایت فتح/ تعداد صفحات: ۱۰۳

«اشغال؛ تصویر سیزدهم» روزهایی از سرگذشت یک شهر را تصویر می‌کند. این کتاب، ماجرای ۴۵  روز سخت و پر التهاب از خرمشهر زمان جنگ است. مطالب این کتاب، تصاویر مستندی از جوانمردی و شجاعت سربازان ایرانی است که با تمام توان، با دشمن متجاوز می‌جنگند تا پارۀ تن وطن را به آغوش او بازگردانند.

لحظات و دقایقی که در این کتاب روایت می‌شود، همگی بر صفحات کتاب تاریخ دفاع مقدس کشور ثبت شده است. لحظاتی که رزمندگان از جان‌گذشتۀ ایران، برای باز پس‌گیری خرمشهر، نه از تانک‌های غول‌پیکر دشمن هراسی دارند و نه پرندگان آهنین بمب‌افکن ترسی به دل‌شان می‌اندازد. هیجان و اضطرابی که در صفحات این کتاب موج می‌زند، به خوبی روزهای ناآرام خرمشهر را نمایان می‌سازد. این‌جا حکایت‌ها می‌خوانید از محمدجهان‌آرا و شیرمردان دیگر که تا پیروزی و بیرون راندن دشمن از خاک عزیز وطن، لحظه‌ای آرام نماندند. در بخش‌هایی از کتاب با مردان و زنان دلاوری همراه خواهید شد که زره از ایمان و اراده‌ی پولادین خود ساخته‌اند و کوچه به کوچه و خیابان به خیابان از پی دشمن متجاوز در حرکت‌اند. مطالعۀ این کتاب را به تمام علاقه‌مندان تاریخ دفاع مقدس پیشنهاد می‌کنیم.

حکمرانی حکیمانه

پدیدآور: مصطفی دلشاد تهرانی

ناشر: دریا/ تعداد صفحات: ۳۵۳

«حکمرانی حکیمانه» توصیف و شرحِ منشوری بی‌نظیر از اصولِ حکمرانی و خلافت است.

نام امیرمؤمنان علی علیه السلام و  یاد حکومت کوتاه آن حضرت چنان با توحیدمحوری، آزادی، برابری، دادگری و حقوق انسانی عجین شده است که نمی‌توان از حاکمیت احکام الهی و استقرار توحید سخن به میان آورد و حکومت توحیدمحورانه امیرالمؤمنین علیه السلام را تصور نکرد، نمی‌توان آزادی را تصور کرد و رفتار آزادی‌خواهانه امام علی علیه السلام را تصور نکرد؛ نمی‌توان از برابری سخن گفت و تلاش امام در تحقق برابری انسان‌ها را یاد نکرد؛ نمی‌توان به دادگری اهتمام ورزید و الگوی تمام‌عیار دادگری در حکومت علی علیه السلام را پیش روی ندید؛ نمی‌توان به حقوق انسانی پرداخت و والاترین جلوه‌های پاسداشت حقوق انسانی را در حکومت امام علی علیه السلام بر قلّۀ انسانیت نادیده گرفت.

حکومت امیرمؤمنان علی علیه السلام حکومتی کوتاه بود، ولی آن چه در راه و رسم حکومتی وی در این دوران چهره گشود، همۀ  تاریخ را به نور خود روشن کرد. در این کتاب پس از ذکر مقدماتی دربارۀ معیار و شاخص موفقیت حکومت‌ها و این‌که کدام حکومت حکومتی موفق است، به برخی از شاخص‌های حکومت علوی به عنوان حکومت موفق تاریخ پرداخته شده است؛ شاخص‌هایی نظیر آزادی و آزادی‌گرایی، عدالت و عدالت‌گرایی، انسانیت و انسانیت گرایی، مردم‌سالاری، نفی خودکامگی و خودکامگی‌پذیری، مرزبانی و قانون‌گرایی، نفی اباحی‌گری، حقوق‌مداری، رحمت و محبت ورزی، مدارا و رفق‌ورزی، عدالت و میانه‌روی، صلح‌گرایی.

پول، خدا، بچه‌ها

 پدیدآور: غلامرضا حیدری ابهری

ناشر: جمال/ تعداد صفحات: ۱۶۰

کتاب «پول، خدا، بچه‌ها» به آموزش سبک‌زندگی اسلامی در امور مالی می‌پردازد و به سوالات گوناگون مخاطبان در این زمینه پاسخ می‌دهد. هم‌چنین در عین توجه به معارف ناب اهل بیت علیهم السلام برخی اطلاعات جذاب را نیز به خواننده ارائه می‌کند تا مطالعه کتاب برای وی آسان‌تر شود.

نویسنده در این کتاب به مفاهیم مهمی مانند: کسب و کار، رابطه خدا و رزق و روزی و تلاش برای آن، مفهوم پول و انواع آن، خرید و فروش، اسراف و صرفه جویی، کمک به فقیران و ... پرداخته و با زبانی ساده و قابل فهم و با بهره‌گیری از تصاویر رنگی، درک آن را برای کودک آسان کرده است. استفاده از برخی احادیث، داستان‌ها و ضرب المثل‌ها در این موضوع سبب می‌شود تا اثر گذاری آن در ذهن و حافظۀ کودکان بیشتر شود.
کتاب با قصۀ سرگذشت پول از ابتدا تا به امروز آغاز می‌شود و پس از تعریف پول و انواع آن، موضوعات دیگری مطرح می شود. مطالعۀ این کتاب را به تمام بچه‌هایی که می‌خواهند خوب و زود مفاهیم اقتصادی را بیاموزند، پیشنهاد می‌کنیم.

هزار و سیصد و هجده

گردآوری: علی احمد محرابی

ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ تعداد صفحات: ۵۲۴

کتاب «هزار و سیصد و هجده» خاطرات و روزنوشت‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای است که دوره‌های تاریخی گوناگونی از کودکی، نوجوانی، اوضاع خانواده، دوران مبارزه، ریاست جمهوری و رهبری ایشان را  دربر می‌گیرد؛ حوادث مهم تاریخی و ارتباط ایشان با شخصیت‌ها و به خصوص خاطراتی از امام خمینی (ره). ذکر رویدادهای مهم تاریخ معاصر از زبان رهبر انقلاب اسلامی و بیان جزئیاتی که در کتب تاریخی به آن پرداخته نشده است، بر جذابیت این اثر می‌افزاید.
کتاب ۱۳۱۸ را می‌توان خلاصه‌ای از دفتر خاطرات مقام معظم رهبری نامید که متن تصویری و گویای آن، هم‌چون یک فیلم داستانی، از مقابل چشمان خواننده می‌گذرد. روایتی جذاب و خواندنی از ۱۳۱۸ تا بهار ۱۳۹۵.

هر کدام از خاطرات این کتاب عنوانی دارد که خبر از موضوع آن خاطره می‌دهد. برخی از بیانات و مطالبی که در این کتاب ذکر شده، مربوط به جلسات خصوصی ایشان با اشخاص و در ادوار مختلف تاریخی است. سادگی و ایجاز و اختصار این خاطرات، گیرایی و جذابیت موضوعات را دو چندان کرده است. درس‌های بسیار آموزنده‌ای از برگ برگ این کتاب خاطرات می‌توان فرا گرفت. درس‌ها و ناگفته‌هایی که با اشک‌ها و لبخندها همراه هستند و روزهایی را زنده می‌کنند که هرگز در هزارتوی تاریخ گم نخواهد شد.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...