نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام، حضرت معصومه سلام‌ الله علیها و حضرت احمدبن موسی علیه‌ السلام با بخش ویژه سیره حضرت ابن‌الرضا امام جواد علیه‌ السلام (که طبق روال هر دوره با هدف افزوده شدن منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین(ع) به جشنواره نهم اضافه شده است) همزمان با ایام فرخنده دهه‌کرامت، برگزار می‌شود.
 
در فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ۱۲ کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» معرفی شده که بر این اساس در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال) کتاب‌های «امام رضا علیه‌السلام» نوشته زهرا عبدی از انتشارات جمکران برای متولدین ۱۳۸۶تا ۱۳۸۹، «کبوترها و آهوها» نوشته سید احمد میرزاده از انتشارات به نشر برای متولدین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴، «فاطمه و فاطمه» (شباهت‌های حضرت معصومه با حضرت زهرا سلام‌الله علیهما) نوشته محمد مهاجرانی از انتشارات زائر برای متولدین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ و همچنین در بخش ویژه این رده سنی، کتاب «هشت قصه از امام جواد علیه‌السلام» نوشته حسین فتاحی از انتشارات قدیانی برای متولدین ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ معرفی شده است.
 
در رده سنی «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال) نیز آثاری چون «راز آن بوی شگفت؛ داستانی بر اساس زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته فریبا کلهر از انتشارات به نشر، «با کبوترهای گنبد؛ سروده‌هایی درباره امام رضا علیه‌السلام برای نوجوانان» نوشته احمد میرزاده از انتشارات به نشر و همچنین در بخش ویژه این رده سنی کتاب «درختی که بال در آورد؛ داستان‌هایی از زندگی امام جواد علیه‌ السلام» نوشته مجید ملامحمدی از انتشارات بوستان کتاب به عنوان منابع جشنواره معرفی شده است.
 
اما در رده سنی «جوان و بزرگسال» (۱۸ سال به بالا) پنج کتاب  «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا علیه‌السلام» نوشته علی جانفزا  از انتشارات به نشر، «فصل فیروزه» نوشته محبوبه زارع از انتشارات کتابستان معرفت، «درّ عصمت؛ مروری بر زندگانی حضرت معصومه سلام‌الله علیها» نوشته علی اشرف عبدی از انتشارات زائر، «زندگانی حضرت احمدبن موسی علیه السلام شاه‌چراغ» نوشته محمدرضا سنگری از انتشارات شاهچراغ و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب «سیره تقوی؛ ترجمه و توضیح چهل حدیث درباره سیره امام جواد علیه‌السلام» نوشته جواد محدثی از انتشارات به نشر معرفی شده است.


 
بخش‌های نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
 
این جشنواره در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.
 
مقررات شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
 
در بخش «شرایط و مقررات» این فراخوان آمده، شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی میسّر است و شرکت برای عموم کتابداران علاقه‌مند، تنها در بخش الکترونیک امکان‌پذیر است.
 
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش کودک
 
کودکان برای شرکت در بخش «کودک»، می‌توانند به یکی از دو شیوه‌ «ترسیم نقاشی» و «ارسال فیلم موبایلی» اقدام کنند و با کشیدن نقاشی از جذاب‌ترین بخش مورد علاقه کتاب در برگه‌های مسابقه (که توسط کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع و پس از تکمیل، تحویل گرفته می‌شود) و یا ارسال یک فیلم موبایلی، شامل معرفی کتاب و یا خواندن بخش‌های جذابی از کتاب، در این جشنواره شرکت کنند.
 
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش نوجوان
 
علاقه‌مندان در بخش «نوجوان» نیز می‌توانند به دو شیوه ترسیم نقاشی از جذاب‌ترین بخش کتاب در برگه‌های مسابقه نقاشی و پاسخگویی به سئوالات چهار گزینه‌ای به صورت مکتوب و الکترونیکی بر اساس کتاب‌های معرفی شده در جشنواره و همچنین ارسال یک فیلم موبایلی، شامل معرفی کتاب دلخواه اعم از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با موضوع در جمع یا گروه‌های مختلف (دوستان، خانواده، همکاران و...) از طریق سایت در این جشنواره شرکت کنند.
 
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش جوان و بزرگسال
 
بر اساس فراخوان منتشر شده علاقه‌مندان به شرکت در بخش «جوان و بزرگسال» می‌توانند از سه شیوه‌ مختلف در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کنند. شیوه اول، مطالعه کتاب‌های معرفی شده جشنواره و پاسخگویی به سوالات چهار گزینه‌ای بصورت مکتوب یا الکترونیک؛ شیوه دوم، ارسال فیلم موبایلی از معرفی کتاب دلخواه (اعم از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط به جشنواره در جمع یا گروه‌های مختلف (دوستان، خانواده، همکاران و...) از طریق سایت و شیوه سوم ارسال معرفی کتاب دلخواه، تصویر و مشخصات آن (به صورت متنی) در حد یک پاراگراف ( ۳۵۰ کلمه) از طریق سایت.

نهمین جشنواره رضوی

 
تقدیر از برگزیدگان در بخش ملی
 
برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی از آنها تجلیل خواهد شد.
 
بر این اساس در سطح ملی از ۸۰ نفر به عنوان برگزیدگان فردی تجلیل می‌شود که به ترتیب در رده سنی «کودک» ده برگزیده در بخش نقاشی و ده برگزیده در بخش پویش مجازی(با اهدای ۲ میلیون ریال)، در رده سنی «نوجوان» ده برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۲ میلیون ریال)، ده برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال) و ده برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳ میلیون ریال) و همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» ده برگزیده در بخش مکتوب، ده برگزیده در بخش معرفی کتاب و ده برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند.
 
همچنین در این جشنواره از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تجلیل می‌شود که بر این اساس از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۶ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۹ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۲ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.
 
تقدیر از برگزیدگان در بخش شهرستانی
 
این جشنواره در سطح شهرستانی نیز با توجه به تعداد کتابخانه‌های شهرستان و میزان شرکت کننده، از ۸ برگزیده تجلیل خواهد کرد که بر این اساس در رده سنی «کودک» یک برگزیده در بخش نقاشی و یک برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال)، در رده سنی «نوجوان» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال)، یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۷۵۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای یک میلیون ریال) و همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۸۰۰ هزار ریال)، یک برگزیده در بخش معرفی کتاب و یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۱.۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند.
 
همچنین در این بخش از ۲ خانواده برتر در هر شهرستان (فارغ از تعداد نفرات) با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تقدیر می‌شود که بر این اساس، از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۲ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۳ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۴ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.
 
نحوه دریافت منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
 
علاقمندان برای دریافت فایل کتاب‌ها می‌توانند به آدرس www.razavi.iranpl.ir مراجعه و یا جهت دریافت امانی کتاب‌های مسابقه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.      
 
نحوه ارسال آثار به نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
شرکت کنندگان می توانند علاوه بر ارسال آثار از طریق الکترونیک آثار مکتوب خود را به نزدیک‌ ترین کتابخانه عمومی محل زندگی شان تحویل دهند.

نشانی دبیرخانه

 تهران، بلوار کشاورز، تقاطع فلسطین، خیابان شهید کبکانیان، خیابان شهید طباطبایی‌رفیعی، نبش کوچه شهید نوری (کامبیز)، پلاک ۱۸، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی.

 رایانامه:  razavi@iranpl.ir / شماره تماس: ۸۸۹۵۱۴۹۳ / درگاه الکترونیکی: www.razavi.iranpl.ir

 
برای اطلاعات بیشتر و دریافت فراخوان جشنواره اینجا را ببینید.

گفتنی است بعد از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی زیر نظر بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) و با همکاری دستگاه‌های مختلف در سطح کشور در سالهای گذشته، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سه دوره اخیر (دوره ششم، هفتم و هشتم) متولی برگزاری این جشنواره بوده است. بر این اساس در دوره ششم بیش از ۲۳۸ هزار نفر، در دوره هفتم ۶۴۸ هزار و ۲۲۸ نفر و در هشتمین دوره که سال گذشته برگزار شد با رشدی ۳۲ درصدی، ۸۵۸ هزار ۶۹۵ نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی مشارکت داشتند.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...