معرفی دو کتاب از نویسنده جوان اورامانات عزیز مصطفایی

معرفی دو کتاب از نویسنده جوان اورامانات عزیز مصطفایی

کتاب “انسان شناسی” تالیف عزیز مصطفایی و منصور منصوری مقدم چاپ شد و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

کتاب انسان شناسی که دومین کتاب عزیز مصطفایی است در سال ۹۵در ۳۱۰صفحه از انتشارات جامعه شناسان منتشر و روانه بازار شد.

عزیز مصطفایی در توضیح این کتاب می گوید: کتاب انسان شناسی کتابی تخصصی در رشته مردم شناسی است، کتاب مذکور در ابتدا برای داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مردم شناسی آماده شده، اما علاوه بر داوطلبین برای کسانی که علاقمند به رشته مردمشناسی هستند مفید خواهد بود.

مولف این کتاب می گوید: کتاب انسان شناسی تنها کتابی است که تمام مباحث انسان شناسی را یکجا پوشش داده است، کتاب حاضر شامل پنچ فصل است، فصل اول: مبانی و مفاهیم مردم شناسی، فصل دوم: نظریات مردم شناسی، فصل سوم: حوزه های مردم شناسی، فصل چهارم: روش تحقیق در مردم شناسی، فصل پنجم: اصطلاحات و مفاهیم اساسی مردم شناسی.

وی افزود : در آخر هر فصل منابع بیشری در همان راستا معرفی شده است که برای اطلاع بیشتر علاقه مندان مفید خواهد بود.

کتاب پژوهشی در بازی های بومی-محلی اورامانات دیگر اثر این عزیز مصطفایی نویسنده جوان ثلاثی است که در توضیح کتاب خود می گوید

وی می گوید : کتاب بازی های بومی محلی اورامانات کتابی تالیفی و تحقیقی است، که در ۲۷۶صفحه در سال ۹۳ از انتشارات نشر احسان منتشر شده است .

او می گوید :کتاب بازی ها که برگرفته از رساله کارشناسی ارشد خود می باشد در رشته مردم شناسی از دانشگاه تهران است، در این کتاب به توجه به رویکرد کارکر گرایی و روش تحقیق کیفی بازی های اورامانات مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

مصطفایی افزود : از مزیت ها این کتاب می توان اشاره کرد به: کار میدانی (حدود شش ماه) و تیم تحقیقی که به همراه همسر خود هم حوزه مردانه و هم حوزه زنانه را بررسی کرده ایم، شایان ذکر است که ورود به حوزه زنانه در اورامانات تنها با وجود و همراهی یک خانم امکان پذیر است، که در این کتاب به این مهم توجه شده است.

او می گوید : کتاب بازی ها با رویکرد کل گرا موضوعات مختلف در حوزه بازی های را مورد کنکاش قرار داده و از کارشناسان مختلف بهره برده است، برای نمونه در جنبه های رشدی-حرکتی بازی ها از دکتر سید مهدی آقاپور استاد تربیت بدنی دانشگاه تهران و علی پشابادی و همچنین در تهیه نقشه جغرافیایی اورامانات(که برای اولین بار است در این کتاب چاپ شده) ار آقایان اشرف تخت اردشیر و افشین شعبانی کارشناس ارشد جغرافیا بهره برده است.

مصطفایی افزود : درکتاب حاضر حدود صد بازی اصلی و با زیر شاخه های آن بیش از صد بازی جمع آوری شده و با استفاده از متد مردم شناسی برای هر بازی شناسنامه ای تهیه شده است.

او معتقد است که این کتاب در راستای بازی های اورامانات مقدمه ای بیش نیست و بازی های اورامانات غنی تر و بیشتر از گنجایش این کتاب است و از تمام کسانی که در این زمینه کار کرده اند یا علاقه مند هستند در این زمینه کار کنند دست همکاری دراز کرده است.

بیوگرافی

عزیز مصطفایی در سال ۱۳۶۴ در روستای ماساندر واقع در پنج کیلومتری شهرستان جوانرود(به سمت ثلاث باباجانی) متولد شد، ایشان از تیره قلانی و طایفه قبادی می باشد، که گرمسیر این طایفه در دامنه کوه بمو واقع در ازگله و سردسیر آن در دامنه کوه بنی گز و بازان قرار دارد، بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران منطقه گرمسیری دچار خسارات شده(تیره قلانی متاسفانه تا به حال نتوانستند به دیار خود باز گردند) و مجبور به ترک دیار خود شدند، قسمتی از آنها در روستای ده رش نهراب(سردسیر) واقع در شهرستان جوانرود سکنا گزیدن و بقیه آواره کشور عراق و شهر کرمانشاه و جاهای دیگر شدند.

عزیز مصطفایی دوره ابتدای و متوسطه خود را در روستای ده رش نهراب سپری کرده و برای ادامه تحصیل در دوره دبیرستان وارد شهرستان جوانرود شده و در دبیرستان های طالقانی و معراج تحصیل کرده است،در سال ۸۳ در رشته علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری در دانشگاه بوعلی سینا همدان پذیرفته شده و در سال ۸۶ آن را به اتمام رسانده و در همان سال در مقطع کارشناسی ارشد رشته مردم شناسی دانشگاه تهران پذیرفته شده و در سال ۸۹ آن را به اتمام رساند.

ایشان تا به حال مشغول مطالعه و تحقیق در حوزه مردم شناسی اورامانات است، از ایشان کتاب “پژوهشی مردم شناسی در بازی های بومی-محلی اورامانات” در سال ۹۳ و کتاب “انسان شناسی” در سال۹۵ به چاپ رسیده است و همچنین کتاب “منوگرافی دهرش نهراب” در دست چاپ دارد که به گفته خودش کاری کلاسیک در حوزه مردم شناسی است.
در نهایت مولف از تمام کسانی که در این راستا وی را یاری کرده اند کمال تشکر دارد . و تشکر ویژه ای را پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه دارد که همیشه حامی فرهنگ و هنر و … مردم در اورامانات بوده است .

منبع: سایت سلام پاوه

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...