کتابخوان ماه شهریور

کتابخوان ماه شهریور

کتاب‌های «غدیر»، «زیبا صدایم کن»، «عمود ۱۴۰۰» و «اسمش چیه» به عنوان منابع طرح کتاب خوان شهریورماه ۱۳۹۷ معرفی شدند.
طرح کتاب‌خوان شهریورماه ۱۳۹۷ به معرفی ۴ اثر «غدیر» نوشته علی صفائی حائری از انتشارات لیله‌القدر، «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «عمود ۱۴۰۰» نوشته علی‌اکبر والایی از انتشارات احیا و «اسمش چیه؟» سروده جعفر ابراهیمی و جمعی از شاعران از انتشارات افق پرداخت.

غدیر

 نویسنده: علی صفائی حائری

ناشر: لیله‌القدر

تعداد صفحات: ۳۱

۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری بود که آخرین فرستادة خداوند، در حال بازگشت از آخرین مراسم حج، همراه با یاران و همراهان، ناگهان دستور توقف داد؛ قرار بود، برکة آرام غدیر، به افتخاری عظیم، مفتخر شود و شاهد انتخاب یکی از بندگان برگزیدة خداوند به‌عنوان جانشین، وصی و ولی امر مسلمانان جهان باشد و از آن روز بود که نامش یادآور یکی از خاص‌ترین و مهم‌ترین اعیاد اسلامی شده است؛ عیدی که ولایت را معنایی نو بخشید و اساسی‌ترین پیام رسول خدا صلی‌الله علیه و آله را به عالمیان ابلاغ کرد.

این‌ها آخرین کلماتی است که از رسول مهربانی شنیده می‌شود: «آن کس که من مولای اویم؛ پس از این علی مولای اوست». این خورشید نبوّت است که حجّت را تمام می‌کند و دست ولایت راستین را پیش‌روی خیل شاهدان بالا می‌برد. علی صفایی با قلم خاص و نگاه بدیع خود در کتاب موجز، خوش‌خوان و درعین‌حال عمیق «غدیر»، به تبیین نکات مهمی در خصوص موضوع غدیر و مبحث ولایت پرداخته است، در بخشی از کتاب، دربارة ضرورت ولایت می‌خوانیم:

«هنگامی‌که انسان خود را بیشتر از یک دهان نمی‌بیند که با یک مشت رودة گره‌خورده و به ... ختم می‌شود. این دهان دراز، دیگر نه دین می‌خواهد و نه امام و نه رهبری و ولایت؛ که غریزه برای این و بالاتر از این‌ها کافی است؛ اما انسانی که می‌خواهد انسان باشد و جامعه‌ای انسانی تشکیل دهد، نه یک دام‌پروری بزرگ و یک کندوی عادل، این انسان ضرورت این شناخت و عشق و این حجت و نور و امام و امین را می‌یابد و به سوی او می‌شتابد و او را بر خویشتن مقدم می‌دارد؛ که او از او به او آگاه‌تر و مهربان‌تر و نزدیک‌تر است».

زیبا صدایم

زیبا صدایم کن

نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

نـاشـر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۱۹۲

«زیبا صدایم کن» برگزیدة‌ شورای کتاب کودک و هجدهمین جشنوارة کتاب کانون پرورش فکری در سال ۱۳۹۵ است و در فهرست کتاب‌های کلاغ سفید کتابخانة بین‌المللی مونیخ آلمان ۲۰۱۷ و فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان ۲۰۱۸ قرار گرفته است.

«زیبا صدایم کن» گذشت و بزرگواری یک دختر نوجوان را در برابر پدری که در انجام وظایفش کوتاهی کرده به تصویر می‌کشد و دخترانگی، لطافت و درعین‌حال انتخاب عقلانی و منطقی یک دختر نوجوان را توأمان ترسیم می‌کند و خواننده را با حسّ و حال این پدر و دختر سهیم می‌سازد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «حالش خیلی خوب بود؛ بهتر از همیشه. جوری که من اصلاً خجالت نکشیدم و بهش افتخار هم کردم. مخصوصاً جایی که داشت با فروشنده از خودکفایی و استقلال و خریدن جنس ایرانی حرف می‌زد. طوری کتابی و شیک حرف می‌زد که هرکس نمی‌دانست فکر می‌کرد استاد دانشگاه است و دارد سخنرانی می‌کند. لباس‌های نو را پوشیدیم و لباس‌های کهنه را توی کیسه‌ای ریختیم و دادیم به فروشنده که تا شب برایمان نگه دارد».

عمود


 عمود ۱۴۰۰


 نویسنده: علی‌اکبر والایی


ناشر: احیا


 تعداد صفحات:۱۴۲


سفرنامه‌ گونه‌ای ادبی است که در
آن شخصی که به سرزمین‌های دیگر سفر کرده است، دیده‌ها، شنیده‌ها، تجربه‌ها،
رخدادها و احساساتش را دربارة آن سرزمین‌ها، برای آگاه کردن دیگران در
قالب کتابی می‌نگارد. سفرنامة زیارت، اما حال و هوایی دیگر دارد. به خصوص اگر سفرنامه اربعین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) باشد.


«کتاب  عمود ۱۴۰۰» روایت بیم‌ها و
امیدهای مسافری است که برای کسب توفیق زیارت، در انتظار اتفاقی غریب است.
این کتاب حکایت لحظه لحظة حضور است در مسیر عشق حسین (علیه‌السلام)،
هم‌نوایی و هم‌صدایی با دیگر عاشقانش، شمردن گام‌ها و ستون‌هایی که تو را
از اربابت دور و به او نزدیک می‌کند...!


سفرنامه علی‌اکبر والایی برشی است از قلب او؛ که از سفر پر رمز و راز اربعین و دیار عشق برای ما به ارمغان آورده است...



اسمش چیه؟

سروده: جعفر ابراهیمی و جمعی از شاعران

نـاشـر: افق

تعداد صفحات: ۱۱۲

هیچانه نوعی از شعر است که در آن، معنا و مفهوم مدنظر شاعر نیست و تنها خوش‌آوایی و دل‌نشینی کلام، هدف شاعر از سرایش آن است، برخی معتقدند که برای کودکان خردسال هیچانه‌ها مفیدترین قالب شعری هستند و در پرورش تخیل ایشان بسیار مؤثر خواهند بود.

اشعار کتاب «اسمش چیه؟» از میان اشعار ۶ شاعر بنام و توانای معاصر انتخاب شده‌ است؛ هیچانه‌هایی هستند که در آن شاعر به انتقال محتوا و پیام نیز توجه داشته است و همان لطیفی و خیال‌انگیزی هیچانه را برای کودکان به ارمغان می‌آورند.

مصطفی رحماندوست، از شاعران مجموعه در مقدمة کتاب گفته است: برای سرودن شعرهای این مجموعه ده‌ها جلسة چندساعته وقت گذاشته‌ایم؛ سروده‌های خویش را به داوری و نقد بی‌تعارف یکدیگر سپرده و سروده‌های بسیاری را کنار گذاشته‌ایم و سرانجام به این ۵۲ قطعه‌شعر در این کتاب رسیده‌ایم.

این کتاب علاوه بر معرفی شخصیت‌ها، اشیا و جانداران مختلف به کودکان، با لحن موزون و جذاب خود، نشاط آور است و با نگاهی منحصربه‌فرد دنیای اطراف بچّه‌ها را در قالب شعر برایشان ترسیم می‌کند.

برای خواندن «اسمش چیه؟» همراه با کودکان به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه و اوقات شادی را در کنار فرزندان دلبندتان سپری کنید.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...