کتاب ماه اسفند

کتاب ماه اسفند

امی نوتر: مادر جبر نوین

نویسنده: مارگارت تنت، مترجم: حسن فتاحی

نـاشـر: مازیار

تعداد صفحات:144

داشتن ذهن و فکری توانا به انسان کمک می‌کند از هر لحاظ آماده مقابله با مشکلاتِ پیشِ رو شود و بدون خستگی از دشواری‌های مسیر زندگی، با نیرویی مضاعف، به‌سوی اهداف و آینده‌ای روشن حرکت کند و فردای زیباتری را برای خود و دیگران رقم زند.

«آمالیه امی نوتر» یکی از افرادی است که مشکلات زندگی را ناچیز انگاشت و با صبر و پشتکار نام خود را در جهان جاودان ساخت.

مادرِ مهربان و سخت‌کوشِ «امی» و حتی پدر دانشمندش «ماکس نوتر» امیدوار بودند دختر هنرمند و خانه‌داری تحویل جامعه دهند؛ امی ارزش هنر و خانه‌داری را می‌دانست امّا استعداد خدادادی و اراده پولادینش او را به سمت دیگری برد و از او چهره‌ای ماندگار ساخت.

در سال ۱۸۹۸، شورای آموزشی دانشگاه «ارلانگن»، ورود زنان به دانشگاه را ممنوع کرد و بعد از یک سال پیگیری، بر اساس تصویب تبصره‌ای، امی اجازه یافت به‌صورت محدود در سخنرانی‌ها و درس‌های دانشگاه حاضر شود؛ با تمام سختی‌ها و تبعیض‌های ناروای جنسیتی او در سال ۱۹۰۸ به‌عنوان نخستین زن آلمانی از پایان‌نامه دکترای خود در دانشگاهی که روزی حق ورود به آن را نداشت (ارلانگن) دفاع و مدارج علمی ارزشمندی در دانش ریاضی کسب کرد. امروز از امی نوتر با عنوان «مادر جبر نوین جهان» یاد می‌شود؛ او توانست، سهم ممتازی در جبر انتزاعی و فیزیک نظری ایفا کند و بزرگانی مانند آلبرت انیشتین، ژان دیدونه، هرمان وایل و... او را ستوده‌اند.

ماجرای پرفرازونشیب زندگی «امی نوتر» را در کتاب مارگارت تنت با عنوان «امی نوتر: مادر جبر نوین» و با ترجمه روان و گویای حسن فتاحی دنبال کنید.


چهاردیواری در کف آسمان: هنر عشق‌ورزی و خودشکوفایی در ازدواج

از مجموعه سخنرانی‌های استاد محمدجعفر غفرانی

تهیه و تنظیم: یاسر رضازاده

نـاشـر: غنچه

تعداد صفحات: ۳۲۸

کتاب «چهاردیواری در کف آسمان» حاصل جمع‌آوری سخنرانی‌های استاد محمدجعفر غفرانی، پژوهشگر دین و قرآن‌پژوه، در موضوع ازدواج است که به زوجین کمک می‌کند با اصول و مهارت‌های یک زندگی سالم، لذت‌بخش و شیرین آشنا شوند و بتوانند چهاردیواری ساده خانه را برای خود و همسرشان به مکانی معنوی و آرامش‌بخش تبدیل کنند.

«ضرورت عشق و ازدواج»، «ازدواج، چگونه؟» و «نقش ازدواج در ظهور و حضور» سه بخش این کتاب است که به طرح مباحثی چون انواع عاشقی، عشق حقیقی، چرایی ازدواج، ازدواج فامیلی، چگونگی پیشگیری از اختلافات و ... می‌پردازد.

اگر مایلید با عینک جامع، مانع و جهان‌بین قرآن به موضوع مهم ازدواج بنگرید و از تجربه‌های یک محقق کوشا در حوزه قرآن و حدیث بهره‌مند شوید خواندن «چهاردیواری در کف آسمان» را از دست ندهید.


یادگاران (۷-کتاب خرازی)

نویسنده: فاطمه غفاری

نـاشـر: روایت فتح

تعداد صفحات: ۱۱۲

«یادگاران» یادگاری ارزشمند از زندگی مردانی است که در همین نزدیکی‌ها، جایی فراسوی زمان، حماسه‌ای عظیم رقم زدند و جان دادند تا ذرّه‌ای از خاک پاک میهنمان در سیطره منحوس گام‌های ظالمان مستکبر، لگدکوب نشود.

هفتمین جلد از مجموعه یادگاران حکایت زندگی و رزمندگی دلاورمرد جبهه‌های جنوب و نقش‌آفرین سامان‌دهی اوضاع آشفته کردستان، شهید «حسین خرازی» را در قالب ۱۰۰ خاطره جذاب به تصویر می‌کشد.

کتاب زندگی بابرکت سردار رشید اسلام، حاج حسین خرازی را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور امانت بگیرید و با «یادگاران» همراه و همدل شوید.


سار کوچولو نمی‌تواند پرواز کند (داستان پرنده کتاب‌خوان)

نویسنده: جنیفر بِرن، تصویرگر: کیت بندیس، مترجم: محبوبه نجف خانی

نـاشـر: آفرینگان

تعداد صفحات: ۳۶

در طول زندگی، امکان انتخاب‌های زیادی داریم از انتخاب‌های پیش‌پاافتاده تا انتخاب‌های مهم‌ و سرنوشت‌ساز. اولین انتخاب کلوین کوچولو بهترین انتخاب او بود. کلوین یک سار است که با بقیه سارها فرق دارد. اولین روزی که سارهای کوچولو از لانه‌شان بیرون رفتند تا با دنیا آشنا شوند، یکی‌ علف پیدا کرد، یکی‌ آب و دیگری کِرم؛ اما کلوین یک کتاب پیدا کرد و از همان اول تصمیم گرفت با کتاب همراه شود؛ دوستی با کتاب اولین تجربه سار کوچک در زندگی بود.

از آن روز به بعد کلوین دائم مشغول کتاب خواندن بود و به هیچ کار دیگری فکر نمی‌کرد؛ خواب‌های کلوین هم‌رنگ و بوی داستان‌ها و افسانه‌های جذاب کتاب‌ها را گرفته بود؛ سارهای دیگر به خاطر کتاب‌ خواندن زیاد، حسابی سربه‌سرش می‌گذاشتند اما اصلاً برایش اهمیتی نداشت. فصل کوچ فرا رسیده بود و سارها ناچار بودند به سرزمین‌های گرم‌تر مهاجرت کنند؛ اما کلوین فقط کتاب خوانده بود و یادش رفته بود در کنار بقیه، پرواز را تمرین کند.

سار کوچولو و دوستانش، همراه با بسته کتاب‌خوان اسفندماه، به دنیای گرم و سرسبز کتابخانه‌های عمومی کوچ کرده‌اند و منتظر هستند تا شما با آن‌ها همراه شوید؛ پس هر چه زودتر کتاب مصور «سار کوچولو نمی‌تواند پرواز کند» از مجموعه داستان‌های پرنده کتابخوان را از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور امانت بگیرید.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...