معرفی پنج کتاب ماه - دی

معرفی پنج کتاب ماه - دی

پنج کتاب‌ «آمادگی در برابر زلزله» نوشته حسین دانشفر و احمد حسینی، «جوان‌ترین رهبر (زندگی داستانی شهید نواب صفوی)» نوشته نادره عزیزی نیک، «روزی که مداد شمعی‌ها به خانه برگشتند» نوشته درو دی‌والت با ترجمه محبوبه نجف‌خوانی، «عاشقی به سبک ون‌گوگ» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان، «غروب خورشید در سامراء» نوشته محمدرضا بایرامی برای طرح کتاب‌خوان ویژه دی ۱۳۹۶ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شدند.

  معرفی کتاب ها در ادامه مطلب...

 

معرفی کتاب جوان ترین رهبر

 

نهایت عبودیت و بندگی حضرت حق، در عرفان اسلامی، آن است که قدم از قدم برنداری مگر برای رضای خدا و حتی مرگ را که سخت ترین مرحله ی زندگی دنیایی انسان است برای رضای خدا، با آغوش باز پذیرا شوی. برای کسی که در راه جلب رضایت خداوند مرگ را به جان خریده و در میسری گام می نهد که مرگ هر لحظه انتظار او را می کشد، چه وصفی را شاید و باید؟ آیا شجاع، جسور، متهور و... شایسته و بایسته ی این انسان پاکباز راه عشق است؟

جمعیت فدائیان اسلام به رهبری شهید حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نواب صفوی جهت اقامه ی دین خدا و مقابله با انحرافات و کژی هایی که علیه دین به راه افتاده بود، بنیان نهاده شد. ریشه ی تشکل را می بایست در عزم نواب در راه اصلاح «احمد کسروی» دانست که در مقالات خود به امام جعفر صادق(ع) و مذهب شیعه هتاکی نموده بود. نواب از عراق به ایران آمده و به بحث با وی پرداخت و آنگاه که او را اصلاح نا پذیر و هتاک و معاند تشخیص داد، جمعی از دوستان را جهت اعدام انقلابی وی بسیج کرد. این جمعیت تا آنجا پیش رفت که به بازو و دست راست مجتهد عالیقدر مرحوم آیت الله کاشانی تبدیل شده و نقش عمده و انکارناپذیری را در ملی شدن صنعت نفت ایفا نمود. حسن ختام این پاک بازی در راه عشق، جانبازی در راه عشق و شهادت

 

معرفی کتاب عاشقی به سبک ونگوگ

نوع روایت نویسنده روایتی سرپا و محکم است و خواننده از خواندن آن خسته نمی‌شود و این در سرعت خوانش رمان تاثیر مستقیمی دارد. جریان سیال ذهن در جای‌جای متن به چشم می‌آید و خواننده با این تکنیک از گذشته و خاطرات شخصیت اصلی رمان سر در می‌آورد.

این رمان در واقع تصویری از فضای روشنفکری عصر پهلوی را به تصویر کشیده و خواننده را در آن فضا قرار داده که چطور برای سرپا نگه داشتن رژیم دست به کشتار و سر به نیست کردن افراد می‌زده و تمام این‌ها از زاویه دید «البرز» که اتفاقی در جریان ماجرا قرار گرفته، در حال روایت شدن است.

شخصیت اصلی در طول داستان از پیله‌ای که با عنوان هنر دور خود پیچیده خارج می‌شود و وارد فضای واقعی جامعه می‌شود و نشان می‌دهد که اغلب هنرمندان و روشنفکران جامعه عصر پهلوی از واقعیت‌های جامعه خود دور بوده و درک و تفسیر درستی از حوادث ندارند.شخصیت‌پردازی‌های «عاشقی به سبک ون‌گوگ» شخصیت‌پردازی‌هایی عمیق است و خواننده با هرکدام از شخصیت‌های به فراخور آن شخص ارتباط برقرار می‌کند.

در مجموع رمان «عاشقی به سبک‌ ون‌گوگ» به قلم محمدرضا شرفی خبوشان اثری توانمند است که خواننده را در فضای خود نگه می‌دارد و خواننده از مطالعه آن خسته نمی‌شود. قصه، فرم روایت، ساخت فیزیکی کتاب و ... همه کتابی سرپا و ارزشمند را شکل داده که خواننده با آن ارتباط برقرار می‌کند. اگر بخواهیم به طور خلاصه و کپسولی رمان «عاشقی به سبک ون‌گوگ» را معرفی کنیم باید گفت: «آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری!»

این رمان که در جایزه ادبی جلال آل‌احمد به عنوان کاندیدای بخش رمان معرفی شد

 

 

 

معرفی کتاب آمادگی در برابر زلزله

زمین لرزه نتیجه رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج ارتعاشی ایجاد می‌کند و در گسل‌های پوسته زمین روی می‌دهد. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را کانون و نقطۀ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه می‌گویند. پیش از وقوع زمین‌لرزۀ اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروف‌اند. به لرزش‌های بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه می‌گویند که با شدّت کمتر و با فاصلۀ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند.

از زلزله رهایی نداریم! زمین لرزه‌ مانند باران و برف و پدیده‌های طبیعی دیگر از آغاز تا پایان عمر زمین با ما خواهد بود. ما تنها می‌توانیم تا حدوی اثرات مخرب ناشی از وقوع زمین‌لرزه‌ها را با استاندارد سازی و تحقیقات علمی در زمینۀ ساخت و ساز و مدیریت بحران کاهش دهیم.

در این کتاب با برخی از مهم‌ترین خطراتی که زلزله به وجود می‌آورد آشنا می‌شویم و راهکارها و اقدامات ضروری که در تمام مراحل پیش، حین و پس از وقوع آن باید بدانیم را می‌آموزیم. تصاویر به کار رفته در کنار متن ساده و کاربردی کتاب کمک بسیاری به فراگیری مراحل مختلف عملکرد و واکنش ما در هنگام زمین لرزه دارد. اگر بتوانیم از تجربیاتی که در طول ده‌ها سال از وقوع زلزله‌های مکرر در نقاط مختلف دنیا حاصل شده است به درستی استفاده کنیم، خطر این پدیده طبیعی را برای خود و دیگران بسیار کم خواهیم کرد.

 

معرفی کتاب غروب خورشید در سامرا : زندگی‌نامه‌ی امام حسن عسگری (ع)

معرفی کوتاه:امام حسن عسگری (ع) در هشتم ربیع‌الثانی سال 232 هـ در مدینه متولد شد. القاب مشهور آن حضرت: عسگری، سراج و ابن الرضا، و کنیة ایشان «ابومحمد» است. مدت امامت ایشان شش سال بود که در عصر زمام‌داری معتضد، مهتدی و معتمد عباسی سپری شد. ایشان سرانجام با نیرنگ معتمد عباسی مسموم شد و به شهادت رسید. کتاب حاضر، از سری کتاب‌های «چهارده آفتاب»، با عنوان «غروب خورشید در سامرا» است که در آن به بررسی دوران زندگی امام حسن عسگری (ع) پرداخته شده است.

 

 

معرفی کتاب: روزی که مداد شمعی‌ها به خانه برگشتند

دانکن، کودکی عاشق نقاشی است. او همه مدادشمعی‌هایش را دوست دارد ولی به بعضی رنگ‌ها خیلی بیشتر علاقه دارد. روزی مداد شمعی‌هایی که دانکن از آن‌ها کم‌تر استفاده می‌کرد، تصمیم می‌گیرند برایش نامه‌ای بنویسند! مدادها از اینکه دانکن به آن‌ها کم‌تر توجه می‌کند، ابراز ناراحتی می‌کنند. دانکن پس از خواندن نامه‌ها تصمیم می‌گیرد تا نقاشی‌های تازه‌ای بکشد، نقاشی‌های رنگارنگ زیبایی که در آن‌ها مدادشمعی‌های فراموش‌شده هنرنمایی می‌کنند.

تصویرگری خلاقانۀ اُلیور جفرز و داستان جذاب درو دی‌والت در قالب ١٢ نامه به شکل هوشمندانه‌ای با کودکان ارتباط برقرار می‌کند. نویسنده با شیوه‌ای متفاوت و با استفاده از عناصر خیال سعی در  تقویت مهارت نگارش و تشویق به نوشتن در کودکان دارد.

این کتاب مناسب کودکان ۵ تا ۹ سال است  و خیال‌پردازی، آموزش رنگ‌ها به کودکان، رشد شخصیتی، شناخت و بیان احساسات، پرورش مهارت‌های اجتماعی، گفت‌وگو برای حل مشکل، ارائه راهکار جمعی و خلاقیت از پیام‌های آن است.

«روزی که مداد شمعی‌ها به خانه برگشتند» پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز و بهترین کتاب کودک سایت آمازون در سال ۲۰۱۳ و نیز کتاب برجسته‌ انجمن کتابخانه‌های آمریکا در سال ۲۰۱۴ شناخته شد.

 

 

گفتنی است طرح کتاب‌خوان ماه توسط کتابخانه‌های عمومی با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور اجرا می‌شود.

در طرح کتاب‌خوان ماه، برای هر ماه ۴ عنوان کتاب از بین کتاب‌های تازه منتشر شده، برای اقشار و سلایق گوناگون مردم و در موضوعات و مناسبت‌های متنوع مانند (سبک زندگی ایرانی اسلامی، ازدواج، تربیت فرزند، اخلاق اجتماعی، خانواده، سلامت، کودک و نوجوان، علمی و دینی و...) انتخاب و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق دیگر اهداف طرح، کتاب‌ها در قالب‌ها و روش‌های مختلف نظیر پوستر، خلاصه‌نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی شده و با محوریت آن ۴ کتاب فعالیت‌های کتاب‌ محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... انجام‌ می‌گیرد.

علاقه‌مندان برای حضور در جلسات نشست کتاب‌خوان می‌توانند به نزدیک ترین کتابخانه محل خود مراجعه کنند.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...