زندگی‌نامه و خاطرات ماموستا ملاقادر قادری

زندگی‌نامه و خاطرات ماموستا ملاقادر قادری

کتاب خاطرات ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهر پاوه به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استانهای حوزه هنری گردآوری شده است. علی رستمی مصاحبه کننده و نویسنده کتاب زندگینامه ماموستا حاج ملاقادر قادری در معرفی این شخصیت گفت: ملاقادر قادری امام جمعه شهر پاوه، از توابع استان کرمانشاه است. برجسته ترین خصوصیت رفتاری او سعی و تلاش در تحصیل علم بوده بطوری که برای رسیدن به این هدف در سنین نوجوانی و جوانی بارها مهاجرت های پر خطر و مملو از خاطره را انجام داده است.

ملاقادر قادری متولد سال 1328 در روستای نوریاب در مجاورت شهر پاوه است. او بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی با توجه به علاقه زیادی که به گذراندن علوم دینی داشت، روی به تحصیل به علوم اسلامی گذاشت. وی بعد ازفراخوان برای خدمت سربازی در سال  1345، به صورت مخفیانه از پاوه خارج شد و در حوزه های علمیه متعدد در روستاهای کردستان عراق مشغول به تحصیل می شود.

ماموستا ملاقادر قادری قبل از پیروزی انقلاب به پاوه بازگشت و به عنوان یکی از محورهای اصلی مبارزه با رژیم پهلوی در منطقه اورامانات و پاوه فعالیت کرد و بعد از پیروزی انقلاب نیز در مقابله با تجزیه طلبان در آن منطقه، اقدامات تاثیرگذاری در تثبیت نظام اسلامی انجام داد.

مهمترین ویژگی این کتاب، روایت همزمان زندگی ماموستا ملاقادر قادری با زندگی مردم، فرهنگ و تاریخ منطقه پاوه و اورامانات است . وی در این کتاب خاطرات از حوادث و وقایع انقلاب و دفاع مقدس و حضور  و مدیریت افراد بزرگی همچون مصطفی چمران، احمد متوسلیان، ناصر کاظمی، ابراهیم همت، علی شادمانی و  محمدرضا خزایی در پاوه و همراهی و همسنگری با آنان خاطرات قابل تاملی ذکر کرده است.

اموستا حاج ملاقادر قادری علاوه بر محبوبیت در شهرهای اورامانات از مقبولیتی خاص در بین قوم کرد و علمای کردستان عراق برخوردار است. به همین دلیل کتاب خاطرات قادری ازشکل خاطرات شخصی یک روحانی عبور کرده و در واقع روایت گر اتفاقات مهم در منطقه پاوه و اورامانات به معنای اعم می شود.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...