اولین نشست کتابخوان شهرستان پاوه

اولین نشست کتابخوان شهرستان پاوه

سیصد و شصت و چهارمین نشست کتاب خوان

شهرستان پاوه میزبان نشست کتاب خوان شد

 سیصد و شصت و چهارمین نشست «کتاب خوان» روز سه شنبه بیستم بهمن با حضور هدایت محمودی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد، سعدی فتاحی رئیس اداره آموزش و پرورش، اعضای شورای شهر، جمعی از مسئولین، کتابداران، نویسندگان و علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی در سالن اجتماعات اداره ارشاد شهرستان پاوه برگزار شد.

این نشست با معرفی 10 کتاب، که در ادامه به مرور اجمالی آن ها می پردازیم به کار خود خاتمه داد.

«هه ناسیو په ی پرای» نوشته: امید حبیبی/ ارائه توسط: ابراهیم شمس (سرهنگ بازنشسته سپاه و فعال فرهنگی)

«هه ناسیو په ی پرای» به معنی نفسی برای پرواز است. در یکی از اشعار این کتاب خری ستمدیده نمادی از گلایه های جور روزگار به شکوائیه و دادخواهی می رود و شاعری را به نیابت وکیل خویش می داند که با محاوره ای دو طرفه کلامی منعقد می گردد که بخشی از ابیات آن به عنوان ضرب المثل درفرهنگ عامیانه به کار می رود.

«واته و زانایان» نوشته: فتح اله رضایی/ ارائه توسط: نویسنده (کارمند محیط زیست)

«واته و زانایان» به معنای سخن بزرگان است، این کتاب شامل سخنان بزرگان در موضوعات مختلف چون ایمان، دین، مرام، انسان، اخلاق، کردار، ملت، دولت، سرزمین، پدر و مادر و اقوام، راستی و پاکی و ... است. رضایی در توصیف این کتاب، فراز هایی از سخنان بزرگان را در وصف کتاب تشریح نمود.

«هه نگی خه یال» نوشته: فایق لطفی/ ارائه توسط: نویسنده (دبیر بازنشسته و شاعر)

اشعار این کتاب شامل مضامین آیینی در زندگی اجتماعی، رباعیات، شیون، و بخش انتهایی کتاب اشعار فارسی با عناوین مأوای غم، کمین دل، ای کتاب ای قلم، ای کلاس، زمستان و شکرانه است. لطفی ویژگی های این اشعارش را یکی پس از دیگری برشمرد و به قرائت تعدادی ازاشعارش به زبان هورامی و فارسی پرداخت.

«بهار شوم» نوشته: احمد محمد اسماعیل، ترجمه فاروق ولدبیگی/ارائه توسط: انور ولدبیگی (دبیر آموزش و پرورش و فعال فرهنگی)

در این کتاب جلوه هایی از سوز وگذار جنایت علیه بشریت در نسل کشی کرد ها در جنک انفال توصیف شده است. این کتاب حادثه شوم بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم بعث صدام را در قالب رمان با ایجاد تصویر های ذهنی بسیار قوی به رشته تحریر درآورده است.

«معجزه ایمان به خود» نوشته: بفراو علیزاده/ ارائه توسط: ایران کیانی (خانه دار)

این کتاب در حوزه روانشناسی و علوم علمی قرار دارد و شامل 8 فصل است که عبارتند از: خود را بشناس، به سوی نیروهایت حرکت کن، محدودیت هایت را بشناس و کنترل کن، افکار و باورهای غلط، با قدم های کوچک شروع کن، هر شکست پیامی دارد، آینده همان گذشته نیست و خواسته یا ناخواسته الگوی فرزندانمان هستیم. کیانی درحضور نویسنده کتاب «معجزه ایمان به خود» را معرفی کرد و ضمن ترغیب حاضرین به مطالعه کتاب فرازهایی از پیام این اثر را در ۸ فصل کتاب برشمرد.

«هاوار» نوشته: محمد یوسف رسول آبادی/ ارائه دهنده: یزدانبخش لطفی (کارمند آموزش و پرورش)

لطفی در معرفی این کتاب و در مقدمه  ارائه خود اشاره ای کوتاه به زندگی و شخصیت  محمد یوسف رسول آبادی به عنوان معلم و شهروندی دلسوز و ادیبی درد آشنا و فهیم پرداخت و در ادامه افزود: کتاب «هاوار» حاوی اشعاریست که نشان دهنده احساسات پاک و ظریف خالق آنهاست. اشعاری که در زمینه های مختلف اجتماعی، ادبی و مذهبی حرفی برای گفتن دارد.

«جغرافیای اورامان» نوشته: محمدغریب معاذی نژاد، کیهان احمدی/ ارائه توسط: نویسنده (دبیر بازنشسته)

این کتاب در پنج فصل، حاوی اطلاعاتی درباره شهرستان پاوه است. فصل اول به بررسی ویژگی های طبیعی اورامان اختصاص یافته که شامل موقعیت جغرافیایی، زمین شناسی، ژئومورفولوژی، آب و هوا، منابع آب، خاک و پوشش گیاهی است. در فصل دوم از ویژگی های فرهنگی اورامان صحبت شده که مشتمل بر سابقه اسکان در منطقه، پیشینه تمدن و تشکیلات اجتماعی، شکل روستاها، وجه تسمیه، آئین، زبان و گویش، شعر و ادبیات است. فصل سوم به بررسی ویژگی های جمعیتی اورامان اختصاص دارد. فصل چهارم درباره وضعیت اقتصادی اورامان است. در این فصل وضعیت کشاورزی (زراعت، باغداری،دامداری)، شبکه راه ها و خدمات زیربنایی بررسی شده است. موضوع فصل پنجم، ارزیابی ظرفیت های گردشگری در اورامان است که در آن به جاذبه های طبیعی،جاذبه های فرهنگی و تاریخی، چشم انداز شهر پاوه، جاذبه های اقتصادی و ورزشی و سرانجام راهکارهای توسعه توریسم در منطقه اشاره شده است. در پایان عکس هایی رنگی از چشم اندازهای مختلف اورامانات چاپ شده است.

«جاذبه های گردشگری اورامانات» نوشته: محمد خالدی مکی/ ارائه توسط: نویسنده (دبیر بازنشسته و نویسنده)

این کتاب ضمن معرفی و توضیح جاذبه های گردشگری اورامانات در قسمتی از کتاب به زندگی حسین کوه کن و معماری صخره ای پرداخته است و در انتهای کتاب نیز گذری بر طوایف بزرگ جاف در منطقه دارد. همچنین این کتاب به شناسایی غارهای استان از جمله غار قوری قلعه و رمز و رازهای ساکنین گذشته پرداخته است.

«ساختار روانی انسان در قرآن کریم» نوشته: مختار ویسی/ ارائه توسط: نویسنده (کارشناس بهداشت)

این کتاب با ارائه تحقیقات علمی مستند بر آیات واحادیث و نظرات دانشمندان درتمایز روح و جسم و جایگاه عقل در قلب و مغز پرداخته است و ثابت کرده

که مکان دوم عقل در قلب قرار دارد. این کتاب مشتمل بر ده گفتار اعم از ذات انسان، مفهوم روح، مفهوم نفس، مفهوم صدر، مفهوم قلب، مفهوم فواد، مفهوم فکر، مفهوم عقل، مفهوم لب است.

«هه ناسیو تا یاوی» نویسنده: فرشید شریفی/ ارائه توسط: پیام حسن زاده (کتابدار کتابخانه عمومی بعثت پاوه)

«هه ناسیو تا یاوی» به معنی "نفسی تا رسیدن" است و به سرگذشت بخشی از تاریخ مردم اقلیم کردستان که منتهی به دوران شیخ محمود نمر بود پرداخته است. حسن زاده ضمن توصیف اثر و بررسی موقعیت اقلیمی، جغرافیایی، انسانی آن، یکی از ویژگی های کتاب را شیوایی مطالب ارائه شده دانست وافزود: این اثر با لهجه هورامی پاوه ای به رشته تحریر درآمده وگیرایی و روان خوانی آن وجه تمایز کتاب است. از نگاه حسن زاده کسانی که آشنایی چندانی با زبان هورامی ندارند، علاوه بر درک مفاهیم اثر می توانند با قرائت کتاب که با قلمی ساده به رشته ی تحریر درآمده است در روان خوانی کمک شایانی بگیرند. کتاب مورد نظر اشاره ای مختصر به تاریخ معاصر اورامان داشته و در آن به مقابله با استعمارگری انگلیس توسط کردهای منطقه می پردازد.

سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند و در جلساتی که در فضایی صمیمی و با محوریت کتاب برگزار می‌شود، افراد شرکت‌کننده تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی به اشتراک می‌گذارند.

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...