برگزاری اولین همایش تجلیل از مولفین کتاب شهرستان پاوه

برگزاری اولین همایش تجلیل از مولفین کتاب شهرستان پاوه

اولین همایش تجلیل از مولفین وفعالان عرصه ی کتاب وکتابخوانی درهفته ی کتاب با حضورشخصیت های دینی، علمی، فرهنگی ،اجتماعی ،اجرایی وانتظامی شهرستان در سالن ارشاد اسلامی پاوه برگزار گردید.

 

امام جمعه پاوه با تجلیل ازبانیان برنامه، برگزاری این همایش را بسیار ارزشمند توصیف نمود وآن را ضرورتی انکار ناپذیردر عصر حاضر دانست ودر این راستا تأکید نمود قطعا برای کسانی که اهل قلم و کتاب هستند مفید خواهد بود.

وی با بیان علم چه روار وعقل چه پاوه گفت امروز در پاوه هم علم وجود دارد وهم عقل به شرط آنکه منسجم باشیم ویکدیگر را ترد نکنیم.

 

امام جمعه پاوهماموستا ملاقادر قادری با بیان آیاتی از کلام الله مجید به اهمیت علم پرداخت و جهان بینی اسلام را در مباحث تجلیل از کتاب وکتابت برشمرد ومسلمانان را همواره پرچم دار کتاب و کتابخانه در دنیا دانست. امری که با کمترین جهد و تلاش در تحقیق از صفحات تاریخ( درسه قاره آسیا، افریقا و بخشی از اروپا )در می یابیم که مسلمانان اهل کتاب و ندبر بوده اند.

 

ایشان مرجع و مصدر بیانات و مطالب ما را قرآن کریم دانست که به استناد آن به ما امر گردیده نه تنها به خواندن کتاب اکتفا ننمائیم بلکه باید تدبردرآیات داشته باشیم. همه ی اینها سبب گردید تا یکی ازافتخارات ما مسلمانان ؛ اهل قلم ،اهل کتاب و دانش بودن ما تعیین گردد.

 

امام جمعه پاوه قرآن را مصدر دین ومستندات ما دانست وبا قیاس به مکاتب گذشته وحال افزود: درهیچ دین آسمانی قبل از دین اسلام و هیچ مکتب انسان ساز در ادوار گذشته، حال و آینده تا به این اندازه برای علم و دانش اهمیت قائل نشده و نخواهد شد.

 

ماموستا قادری تنها داشتن کتاب را کافی ندانست ودر ادامه افزود: چهار شرط در اهتمام به کتاب لازم وضروری است ۱- تدبر ۲- ملاحظه ۳- بهره گیری و۴- بیداری باید خروجی کتاب باشد در غیر اینصورت خواندن آن هیچ فایده ای ندارد.

 

وی با ذکر کتاب هایی که در آن به خدمات کردها به اسلام وعلم نموده اند پرداخت وافزود: همه ی این بزرگان به سبب جدیدالاتأسیس بودن مدارس تربیت یافته علماء ومساجد بوده اند وبا یاد نمودن از نویسنده شهیر فرانسوی خالق کتاب تمدن اسلام و عرب « ما نمی توانیم نقش مسلمانان را در نشر علم با وجود مدارس متعدد از نیشابور، بغداد، کوفه ، بصره و بسیاری مناطق دیگر که شاهد پرچمداری دین هستند، انکار کنیم.»

 

قادری برگزاری نمایشگاه کتاب را موقعیتی ارزنده در جهت کتابخوانی توصیف نمود وافزود این نمایشگاه بزرگترین خدمت را به علمای اهل سنت می نماید چرا که منابع ما کمتر در این دیار یافت می شوند.

 

خیرین کتابخانه ساز   2وی با اشاره به وضعیت خاص جغرافیایی منطقه و محدودیت های موجود در ادوار گذشته خاطر نشان ساخت: اگر نگاه اجمالی به آثار مردم این منطقه داشته باشیم ، علما، حجره ها و مساجد ما به نوعی دانشگاهی بزرگی محسوب می شوند که مهد پرورش نویسندگان وشاعران ما عمل نموده اند.

 

ایشان با بررسی تألیفات دست نویس قرآن به نقش زنان کرد نیز پرداخت واهدای قرآن دست نویس خانم فریبا مقصودی (اثر ارزشمند) به مقام معظم رهبری(مدظله العلی) را افتخار بزرگی برای زنان کرد برشمرد.

 

ماموستا ملاقادر قادری با بیان جملاتی از شخصیت های مذهبی وغربی به اهمیت کتاب پرداخت و بردن کتاب به منزل را سعادتی توصیف نمود وبا بررسی موقعیت مکانی کتابخانه های شهرستان تأکید نمود کتاب باید در دست رس باشد تا امکان رجوع به آن فراهم گردد.

 

محمدفاروق یوسفی رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان پاوه به نیابت از بانیان جلسه (انجمن کتابخانه ساز شهرستان پاوه ، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، شوای اسلامی وشهرداری پاوه واداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان) ضمن خیرمقدم به همه حاضرین و تقدیر و تشکر از همه کسانی که به نوعی در برگزاری این همایش کمک نمودند اظهار داشت: ۱۵ مهر ماه سال ۹۲ با اهتمام امام جمعه محترم، فرماندار وقت، محمدفاروق یوسفی، مهدی عبدی، ملا احمد مبارکشاهی، رحمت محمدی دکترجزاء راهگان وعلی صالح به عنوان اعضای هیئت مدیر ومصلح قادری به عنوان مدیر عامل انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان انتخاب شدند وبا پیگیری های به عمل آمده در بهمن ماه ۹۲۱ مجوز فعالیت انجمن صادر گردید ، خوشبختانه با مساعی معمول در ارزیابی اردیبهشت ۹۳ به عنوان انجمنی فعال ودر جایگاه دوم استان معرفی گردید واقداماتی در جهت توسعه کتابخانه با تعبیه ایستگاه مطالعه در نقاط مختلف شهرستان انجام گرفت.

 

خیرین کتابخانه ساز   7یوسفی شاخص های که شهرستان را باعنایت به توصیف مقام معظم رهبری به عنوان شهرستان فرهنگی می شناسد را در بهره گیری از بالاترین نرخ باسوادی ودرارتقاء سه شاخص سرانه کتاب، زیربنا و عضویت در کتابخانه پرداخت وافزود: شاخص سرانه کتاب در در پنج کتابخانه شهرستان پاوه (نودشه، نوسود، باینگان و دو کتابخانه در پاوه) با وجود ۷۰ هزار جلد کتاب در این شهرستان به ازای هر نفر۱٫۲ جلد کتاب است این در حالی است که میانیگن استان ۶/. می باشد.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان پاوه سرانه زیربنا را شاخص دیگری برشمرد ودر این راستا افزود: استاندارد کشوری این شاخص ۸ متر مربع می باشد( به ازای هر۱۰۰ نفر ۸مترمربع فضای کتابخانه ای می باشد این در حالی است که میانگین استان ۷۱/۱ و شهرستان پاوه ۴/۳ است. وی با اشاره به کتابخانه بانه وره که در سفر مقام معظم رهبری به شهرستان جزء مصوبات بود خواستارپیگیری اعتبارات مربوطه شدند.

 

ایشان سرانه عضویت را شاخص مهمی دانست که زمنیه ارتقاء آن با اهتمام مجموعه بیشتر از این وجود دارد کما اینکه بااهتمام انجمن خیرین واداره کتابخانه های عمومی شهرستان این شاخص در سال گذشته ۵/۵ به ۵/۷ ارتقاء یافته است ( به ازای ۱۰۰ نفر شهروند ۵/۷ نفر عضو فعال متابخانه های عمومی شهرستان پاوه می باشند. این در شرایطی است که میانگین استان ۳ می باشد.

 

محمدفاروق یوسفی کاردیگر انجمن را شناسایی مولفین شهرستان عنوان نمود ودر ادامه تصریح نمود که در ابتداء اسامی ۴۰ نفر از مولفین شهرستان محرز بوده که با فعالیت مذکور الان شاهد بیش از ۱۰۰ نویسنده، مترجم و..داریم وامید آن می رود به دلیل عدم اطلاع مراتب از این تعداد نیز بیشتر باشد.

 

خیرین کتابخانه ساز  10وی با اشاره به اینکه تقریباً ۹۹درصد مولفین در سه دهه اخیر به کتابت مشغول بوده اند را دلیلی بر تسهیل شرایط و… در نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار امیدواری نموداین روند با تشویق وترغیب بیشتر سیر صعودی داشته باشد (لازم به ذکر است از بین مولفین علامه ملاحمد نودشی، محمد انصاری(قاضی)، غازی خلیلی، مجید هدایتی، یوسف رسول آبادی، سمیرا حکیمی، محمدمصطفی زاده وباقی صفاری به سرای باقی شتافتند که روحشان ان شاءالله به جنت شاد گردد)

 

یوسفی در ادامه گفت: به سبب فرجه محدود زمانی هدف از برگزاری مراسم مذکور را شناسایی مولفین ، تجلیل اصحاب قلم دانست و عدم دسترسی به آثار بعضی از مولفین شهرستان ارزیابی انجام شده را کلی دانست وبه همین مناسبت تجلیل به عمل آمده رابصورت سمبلیک وبه نمایندگی از مجموعه مذکور عنوان نمود واظهار امیدواری نمود درسال آتی با تشکیل کمیته های تخصصی ضمن پاسداشت مولفین هرسال کتاب نمونه سال معرفی گردد. در ادامه ایجاد صندوق حمایت از مولفین، رایزنی جهت کسب مجوز انتشاراتی و… را از دیگر برنامه ها دانست،

 

رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان پاوه در پایان خاطر نشان ساخت از اینکه این برنامه قصوراتی ممکن است در پی داشته باشد از مجموعه صاحبان اندیشه طلب پوزش نمود وخواستارهمیاری وهمفکری بیشتردلسوزان عرصه ی کتاب در جهت ارتقاء جایگاه وشاخص های شهرستان شد.

 

دکتر برهان الدین ولدبیگی یکی از نویسندگان توانمند شهرستان که درعرصه های مختلف صاحب نظر بوده وبا تألیفاتی در زمینه های پزشگی، محیط زیست، گردشگری و…به عنوان چهره فعال اجتماعی فرهنگی استان کرمانشاه شناخته شده ودر مجامع ومجالس مختلف از مساعی ایشان تجلیل می شود به نمایندگی از مولفین شهرستان در سخنانی به اهمیت علم پرداخت وبا ارائه نظارتی دستور کاری را برای انجمن پیشنهاد نمود که ضمن پذیرش موارد مورد نظر از حضور این فرهیخته فرهنگی در حصول موارد مورد نظر بهره لازم را خواهیم داشت.

 

نعمتی و ولدبیگدکتر ولدبیگی به تشریح تألیفات خود پرداخت وضرورت پرداختن به مباحث مورد نظر را تشریح نمود ودر ادامه از حمایت مالی شکت کولهام در ساپورت این برنامه تشکر نمود.

 

دکترملا احمد نعمتی مولف فعال دیارمان که تألیفات بیشماری را درکارنامه خود دارد به سخنرانی خویش در دانشگاه تهران اشاره نمود وفرازهایی از دیدگاه فلاسفه اسلامی وغربی را در خصوص کتاب وتوسعه علم برشمرد و هر نوشته ای را کتاب ندانست وافزود کتاب باید سه شرط را داشته باشد تا بتواند تأثیرگذار باشد اول اینکه هادی باشد دوم آنکه هادف باشد وسوم نیز هادع باشد .

 

دکتر نعمتی با تفسیر ویژگی های برشمرده شده احترام به نویسندگان را لازم وضروری دانست واین تفکر را در ارتقاء فرهنگ کتاب وکتابخوانی مهم ارزیابی نمود.

 

در ادامه با اهتمام کاک مظفر ولدبیگی کلیپی زیبا از جناب آقایان هادی سپنجی، محمدرشید آموزگار ومحمدرشید امینی نویسندگان شهرستان به نمایندگی ازسایر مولفین معزز پخش گردید که در آن ضمن پرداختن به فضای مطالعه وتالیف نویسندگان شرایط سخت کتابت را به نمایش گذاشت.

 

خیرین کتابخانه ساز   5گروه مولودی خوانی خانه موسیقی پاوه در تصنیفی زیبا به ارائه نمایشی از هنرمندی هنرمندان دیارمان پرداختند که مورد توجه اهل علم وتدبیر قرار گرفت.

 

بعداز قرائت شعری در وصف کتاب توسط شاعر نامی شهرمان کاک هادی سپنجی از فعالین عرصه کتاب وکتابخوانی شهرمان تجلیل گردید وبه رسم یادبود عکس یادگاری تهیه گردید که در ادامه تقدیم عزیزان نویسنده قرار می گیرد.

 

این همایش با حضور امام جمعه پاوه، جمعی ازعلماء ، معاون فرماندار، فرماندهی انتظامی شهرستان، شهرداران شهرهای پاوه ،نوسود و بانه وره، رئیس آموزش وپرورش نوسود، شوراهای اسلامی شهرهای تابعه شهرستان ،جمعی ازاعضای شورای اداری، فرهنگیان پاوه ، معتمدین ومولفین وفعالان عرصه ی کتاب وکتابخوانی در سالن ارشاد اسلامی پاوه برگزار گردید.

 

ملا محسن رستمی وکاک مختار برزگرفرد قاری ومجری برنامه مذکور بودند که از مساعی این عزیزان وسایر همراهان دلسوز تشکر وقدردانی به عمل می آید.

خیرین کتابخانه ساز  9

 

خیرین کتابخانه ساز  11

 

خیرین کتابخانه ساز   4

خیرین کتابخانه ساز   6

 

خیرین کتابخانه ساز   8

خیرین کتابخانه ساز   3

اهداء جوایز

 

 

عکس یادگاری

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

1 نظر

سیدمصطفی باقی  ۱۳۹۳/۱۱/۲۷ - ۱۱:۵۵:۵۷

شادی زمان و مکان نمی خواهد کافی است دل بخواهد. مارسل پروست