برگزاری چهارمین نشست کتابخوان کتابخانه وحدت

برگزاری چهارمین نشست کتابخوان کتابخانه وحدت

چهارمین نشست کتابخوانی کتابخانه عمومی وحدت پاوه با حضور شاعران، نویسندگان، منتقدین و همراهان کتاب و کتابخوانی روز شنبه ساعت 4 در محل کتابخانه عمومی وحدت تشکیل شد.

در این نشست آقایان محمدرشید امینی، باقی شفیعی، حبیب اله مستوفی، مومن یزدانبخش، یزدانبخش لطفی، فتح اله نجفی، محمدرضا محمودی،هادی سپنجی، اکرم ولدبیگی، عطا حیدری و جمعی از دوستداران کتاب و کتابخوانی حضور داشتند.

 

در ابتدای نشست آقای محمدرشید امینی در خصوص دشواری های چاپ و نشر و مشکلاتی که پیش روی نویسندگان قرار دارد صبحتهایی ایراد نمودند و در ادامه به معرفی کتاب شاهنامه هورامی که توسط خود ایشان با زحمت فراوان گردآوری شده است پرداختند .شاهنامه کُردی (هورامی) در سال 2010 میلادی از طرف خانه‎فرهنگ "هورامان مه‌ڵبه‌ندی رۆشنبیری هه‎ورامان" در سلیمانیه‎عراق در 800 صفحه چاپ و منتشر شده است. ایشان بیان داشتند بیش از  20 سال به صورت مقطعی با حضور در جاهای مختلف توانسته است بخشی از داستانهای این شاهنامه را جمع آوری و دوباره نویسی نماید و اخیرا تعدادی دیگر از داستانهای شاهنامه گردآوری شده است که در ویرایش بعدی کتاب سعی خواهد شد ضمن اصلاح اشکالات چاپی متعددی که در کتاب وجود دارد به آنها ضمیمه شود.

این فعال فرهنگی بنا به عقیده و نظر شخصی خود و بر اساس تحقیقات میدانی خود اظهار داشتند باور من این است که شاهنامه کردی می تواند پیش از شاهنامه فارسی نیز خلق شده باشد.

کتاب بعدی که معرفی شد دیوان میرزا احمد محمدی معروف به میرزا احمد داواشی از شاعران صاحب نام و خوش قریحه کردی سرای روانسر توسط آقای اکرم ولدبیگی با توجه به علاقه ای که ایشان به این شاعر توانمند داشتند با مهارت و جذابیت خاصی معرفی شد ایشان اظهار داشتند شخصا مبادرت به گرد آوری فایلهای صوتی اشعار ایشان پرداخته اند. میرزا احمد درسرودن اشعار حماسی و قصاید مدحی و وصفی و غزلیات و مخصوصا در فی البدیهه سرایی مهارتی کامل داشت،قوت حافظه و مجلس آرایی با اشعار و کلام دلنشین از او شاعری محبوب و مردم پسند ساخته بود. گفته می شود این شاعر بیش از بیست هزار بیت شعر سروده که دیوان او برای اولین بار درسال 1389 شمسی توسط انتشارات احسان به نام (دیوانی میرزا ئه حمه دی داواشی) منتشر شد. ولادت این شاعر نامدار کرد سال 1284 و وفات وی سال 1359 هجری شمسی بوده است. آقای اکرم ولدبیگی درپایان معرفی این اثر به معماهایی که در این دیوان مطرح شده اند اشاره کردند نمونه:

مه‌زڵوومێ  له  به‌ین ، دوو  زاڵــم  گیره         بێچاره‌  مه زڵووم  ،مات و  زویره

زاڵمان  هه‌ر دوو  جه پێش  و  په‌سش          وه  تیغ  فولاد ، مه‌که‌ران  قه‌سش

ئه‌و  مه‌زڵووم  له  زه‌رب ، زاڵمان  ئاهێ           مه کێشۆ، له  دڵ  دوود   سیاهێ

هه‌تا  به‌ر  مه‌یۆ  ، ئاهش  نه قه‌فه‌س       ده‌رلاد  مه‌سۆوچیۆ، مه‌بۆ وه‌ قه‌قنه‌س

زاڵمان  هه‌ر دوو، وه  ده‌وان  ده‌و            دی کۆتا   ئه‌که‌ن ، له عه‌زاب  ئه‌و

در ادامه نشست خانم فرشته اسد بختی و آقای پیام فیضی از به قرائت سروده های خود پرداختند و آقای حبیب اله مستوفی پیشنهاد دادند این نشست ها به صورت ماهانه با مشخص بودن کتابی که قرار است معرفی شود تشکیل گردد تا علاقه مندان فرصت مطالعه اثر را داشته باشند و بتواند در زمان برگزاری نشست در مورد محتوای اثر بحث و اظهارنظر داشته باشند.

آقایان فتح اله نجفی,عطا حیدری, مومن یزدانبخش و یزدانبخش لطفی نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی و پاس داشت فرهنگ غنی هورامان , لزوم نقدپذیری , حمایت از نویسندگان و همفکری با هم مطالبی را ایراد نمودند.

در خاتمه آقای هادی سپنجی با توجه به اینکه اکثریت حاضرین در این نشست از معلمین شهرستان پاوه بودند از کتاب بخته واران اثر خود شعری را با مضمون معلم قرائت کردند .

نویسنده مطلب: کتابخانه وحدت

کتابخانه وحدت

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...